0

شناخت صنعت در حسابدرای

یکشنبه, 05 تیر,1401
شناخت صنعت  در حسابدرای
 

شناخت صنعت در حسابداری

اولین و مهم ترین گام حسابدارها در بدو ورود به یک شرکت، فروشگاه یا کارخانه اینست که از فعالیت و صنعت به کار رفته در آن واحد اقتصادی، اطلاعات لازم را به دست آورند. لازم به ذکر است واحدهای اقتصادی به چند دسته کلی تقسیم می شوند:

الف) واحدهای تولیدی مانند کارخانه ها

ب) واحدهای خدماتی مانند آموزشگاه ها و مدارس و دانشگاه ها

ج) واحدهای بازرگانی مانند فروشگاه های زنجیره ای و تجارتخانه ها

یک حسابدار قبل از ورود به هرگونه مباحث تخصصی مرتبط با حسابداری، ابتدا باید زمینه کاری خود را خوب بشناسد، مثلا اگر در یک کارخانه تولید مواد لبنی مشغول به کار شده است، باید اطلاعات مختصری از انواع محصولات، تاریخ انقضای کالاهای تولیدی کارخانه و میزان سوددهی هر یک از محصولات به دست آورد، تا دید خود را نسبت به کارخانه بازتر نماید. اگر در صنعت لوازم چوبی و مبلمان مشغول به کار شده است، باید از انواع چوب ها، قیمت آنها و ماندگاری و دوام آنها در مقابل رطوبت و عوامل محیطی کسب نماید. البته حرفه های مختلف، راه های متفاوتی را برای شناخت خود پیش روی شما می گذارند، که شما با توجه به ابتکار و خلاقیت خود آن راه ها را کشف و شناخت را میسر می کنید. مثلا در صنعت مبلمان و یا فرش های دستباف به علا شباهت کالاها و تغییرات جزئی آنها در شکل و قیمت، یک حسابدارخلاق می تواند به تهیه عکس و کاتالوگ از کالاهای هنری فوق، اقدام به شناخت کالاها و تفکیک آنها هنگام زدن فاکتور خرید و فروش نماید.اما مثلا در یک شرکت مواد غذایی که تولید معمولا حول حوش یک یا چند محصول معدود و محدود می گردد، نیازی به استفاده از کاتالوگ و آلبوم عکس نمی باشد و صرف تعریف کلامی برای آن کافی می باشد، مثلا شیر پرچرب 250 گرمی، نوشابه ... یا پنیر لاکتیکی ... ، بنابراین شما به عنوان حسابدار یک مجموعه اقتصادی، ابتدا و قبل از هر چیزی باید در مورد صنعت آن شرکت خدماتی یا بازرگانی اطلاعات کافی و وافی به دست آورید.

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی قسمتی از حسابداری است که به چگونگی محاسبه قیمت تمام شده محصول جهت اندازه گیری کردن  موجودیت ها و تعیین سود دوره و کنترل هزینه‌ها و سایر موارد تأکید دارد.

حسابداری صنعتی در طول یک روند، هزینه‌ها را شناسایی، اندازه گیری، طبقه بندی، خلاصه سازی و جمع آوری نموده که اصطلاحاً به این روند هزینه یابی اطلاق می‌شود.

همچنین حسابداری صنعتی سیستمی است که اطلاعات به وجود آمده تماماً در سیستم‌ حسابداری مالی و حسابداری مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حسابداری مالی هنگام تهیه صورت های مالی اطلاعات حسابداری صنعتی تحت عنوان موجودی کالای پایان دوره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سیستم مدیریت این اطلاعات در برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبقه بندی هزینه‌ها

هزینه‌ها را میتوان به شکل‌های گوناگون دسته بندی کرد که بعضی از این دسته بندی ها به صورت زیر بیان می شوند:

دسته بندی هزینه‌ها به صورت جداسازی هزینه‌های مستقیم و غیر مسقتیم

هزینه های مستقیم:

  • به هزینه‌هایی میگویند که می‌توان آنها را به یک موضوع معلوم ارتباط دارد مانند مواد اولیه مصرف شده در یک واحد محصول.

هزینه‌های غیر مستقیم:

  • به هزینه‌هایی میگویند که نمی‌توان آنها را به یک موضوع معلوم پیوند داد مانند هزینه‌های برق مصرفی در تولید محصولات.
  • هزینه‌های غیر مستقیم به دلیل اینکه قابلیت اختصاص دادن به یک موضوع معلوم را ندارد، نمی‌توان آنها را مشخصاً به یک موضوع پیوند داد بلکه این هزینه‌ها به صورت عمومی و مشترک بین چندین موضوع هزینه می‌باشد.
  • هزینه های غیر مستقیم بر اساس روشهای مختلف تقسیم به موضوعات مختلف هزینه مانند محصولات اختصاص داده می‌شود.

بطور خلاصه می‌توان گفت که هزینه‌های مستقیم هزینه‌هایی هستند که به آسانی  مناسب ردیابی و اختصاص دادن به یک محصول اندازه گیری نمود ولی هزینه‌های غیر مستقیم هزینه‌هایی هستند که به آسانی قابل ردیابی و اختصاص دادن به یک محصول نمیباشد بلکه این هزینه‌ها باید بین محصولات یا به عبارتی موضوعات مختلف هزینه‌ اختصاص داده شوند روند اختصاص هزینه‌های غیر مستقیم به محصولات را غیر مستقیم و یا اختصاص هزینه اطلاق می‌کنند مثل هزینه برق، هزینه تعمیرات و نگهداری ماشین آلات، هزینه تأمین ماشین آلات و ... به محصولات تولید شده.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید

طبقه بندی هزینه‌ها براساس عناصر تشکیل دهنده محصول

هزینه‌های مواد مستقیم :

هزینه‌های مواد مستقیم به موادی مبتنی می‌گردد که به آسانی قابل ردیابی و اختصاص  به یک واحد محصول تولید شده می‌باشد این مواد شکل ظاهری محصول را تشکیل می دهند و بدون مصرف این مواد تولید محصول غیر ممکن است، مثل هزینه چرم مصرفی در تولید کردن کفش و یا پارچه مصرفی در تولید پوشاک.

 هزینه کار مستقیم :

حقوق و دستمزد افرادی که مستقیماً در تولید محصول نقش دارند که به آسانی قابل ردیابی و اختصا�� به یک واحد محصول است . مثل هزینه حقوق و دستمزد کارگران.

تولید هر گونه هزینه مستقیم دیگری نیز اگر دارای خصوصیات و ویژگی‌های مواد مستقیم و کار مستقیم باشد را می‌توان به سهولت به یک واحد محصول اختصاص داد مانند: لوازم بسته بندی مصرفی در بسته بندی‌های محصول.


 هزینه‌های سربار ساخت / هزینه‌های غیر مستقیم :

این هزینه‌ها معمولاً حاوی هزینه‌های کارخانه به استناد هزینه‌های مواد مستقیم و کار مستقیم می‌باشد به عبارتی هزینه‌هایی که نمی‌توان آنها را به آسانی به یک واحد محصول اختصاص داد و برای اختصاص این هزینه‌ها به محصول باید از روند اختصاص و توزیع و استفاده نمود مانند: هزینه‌های مواد غیر مستقیم، کار غیر مستقیم و سایر هزینه‌های ساخت. هزینه‌های مواد غیر مستقیم و کار غیر مستقیم مفهومی قابل هزینه‌ مواد مستقیم و کار مستقیم را دارند . برای هزینه های غیر مستقیم می‌توان به عنوان مثال هزینه‌ چسب و یا نخ مصرفی در تولید اشاره نمود و برای هر سه کار غیر مستقیم می‌توان به عنوان نمونه به هزینه حقوق و مزایای سر کارگر و یا مدیر تولید و یا هزینه حقوق و مزایای انباردار ، نگهبان و ... اشاره کرد. سایر هزینه‌های ساخت شامل کلیه هزینه‌های غیر مستقیم به غیراز مواد غیر مستقیم و کار غیر مستقیم می‌باشد مثل هزینه‌های تعمیرات و نگهداری ماشین آلات ، هزینه بیمه ماشین آلات کارخانه ها، هزینه ی سوخت کارخانه هزینه آب و برق و تلفن کارخانه و سایر هزینه‌های غیر مستقیم کارخانه ها.

به مجموع هزینه‌های (مواد مستقیم، کار مستقیم، هزینه‌های سر بار ساخت) هزینه‌های ساخت یا هزینه‌های تولید و یا تمام شده تولید اطلاق می‌شود.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم حسابداری به صفحه دیپلم حسابداری مراجعه کنید.

757 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر