0

درس هفتم از فصل 1 کتاب راهنمای عمومی گردشگری - قسمت اول

پنجشنبه, 21 بهمن,1395
درس هفتم از فصل 1 کتاب راهنمای عمومی گردشگری - قسمت اول
 

 

در این درس با تاسیسات اقامتی و پذیرایی آشنا میشیم.

در زمانهای گذشته برای مسافران امکانات عام ساخته میشد مثل کاروانسرا و آب‌انبار.

غذا و محل استراحت از نیازهای اولیه هر انسانه و طبیعتاً برای گردشگر هم مهمه. چشیدن طعم غذاهای محلی که گردشگر تا به حال تجربه نکرده، همیشه لذت خاصی داره. دکوراسیون، موسیقی و لباس پرسنا از جاذبه های مهم غذاخوریهای سنتیه.

رستورانها با توجه به درجه، فرهنگ محلی و قیمت به انواع مختلفی تقسیم میشن. گاهی هم بر حسب نوع غذایی که ارائه میدن، مثلاً غذاهای دریایی یا گیاهی و... شناخته میشن. مثلا در ایران رستورانهایی دارین تحت عنوان چلوکبابی، دیزی، بریانی، کوفته تبریزی، فلافل و غیره که در این دسته قرار میگیرن.

یکی از انواع رایج رستورانها در دنیا فست فودها یا غذاهای سریع هستن که مارکهای معروفی مثل مک دونالد و کی اف سی هم دارن. در اکثر نقاط دنیا یک غذای سریع شامل یک ساندویچ، سیب زمینی سرخ شده و یک نوشابه است.

تسهیلات اقامتی به تمام امکاناتی گفته میشه که هدفشون ایجاد جا و مکان برای اقامت شبانه‌ی مسافرانه.  اما معمولا اینها امکانات جانبی متفاوتی هم دارن مثل رستوران، سونا و استخر.

تسهیلات اقامتی از نظر اندازه و تعداد اتاقها و سایر امکانات بسیار متفاوت هستند که بستگی به نیازهای بازار و نوع عرضه داره.

اقامت در یک اقامتکاه مسافرتی، هیچوقت هدف اصلی سفر نیست ولی اونقدر مهمه که بدون اون مسافرین از سایر جاذبه های سفر صرف نظر میکنن و به این سفر نمیان.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

انواع واحدهای اقامتی مسافرین اینها هستن:

هتل: مجموعه اقامتی لوکس و شناخته شده ای که اتاقهای زیادی داره. معمولاً غیر از امکانات خواب، خدمات دیگه ای منجمله تریا، رستوران، استخر، سالن بدنسازی، فروشگاه، سالنهای سمینار و جشن هم داره. هتلها از نظر درجه بندی به پنج دسته از یک ستاره تا پنج ستاره تقسیم میشن.

مهمانسرا: از هتل اروزنتر و معمولا زیر نظر سازمانها و ارگانهای دولتی اداره میشن و گروههای خاصی از مهمانها رو که مرتبط با اون اداره هستن، میپذیرن.

مسافرخانه یا مهمانپذیر: اقامتگاههای ارزان و کوچک هستن که اغلب سریس بهداشتی مشترکی دارن. معمولا در مراکز شهرها ایجاد میشن که مسافر برای رفت و آمد هزینه کمتری پرداخت کنه. در ایران مسافرخانه ها به سه درجه تقسیم میشن: 1/ ممتاز 2/ درجه یک 3/ درجه دو

متل یا راهسرا: به واحدهای اقامتی گفته میشه که بیرون شهرها یا در جاده های کمربندی ساخته میشه و مورد استفاده مسافرانیه که با خودروی شخصی سفر میکنن. اتاقهای زیادی داره که هر کدوم حمام و سرویس بهداشتی مستقل دارن و امکاناتی مثل تلویزیون، یخچال، قهوه‌جوش و....

اطراف متلها معمولاً سوپرمارکت، رستوران و پمپ بنزین احداث میشه که مسافران بتونن مایحتاج خودشون رو تهیه کنن.

کسب مهارت لازم برای اخذ دیپلم گردشگری و سایر دیپلم های فنی حرفه ای در آموزشگاه میرعلوی 

1856 رتبه بندی این مطلب:
5.0
 

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر