0

درس های دیپلم گردشگری

پنجشنبه, 19 فروردین,1400
درس های دیپلم گردشگری
 

دروس دیپلم گردشگری

متقاضیان دیپلم گردشگری باید برای اخذ دیپلم گردشگری بین چهار تا شش مهارت فنی و حرفه ای را کسب کند. تا به مدرک دیپلم گردشگری دست پیدا کند. در ادامه پیرامون این درس های دیپلم گردشگری مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم. و دیدی تخمینی به ارزش قیمت دیپلم گردشگری داشته باشید.

کلیات و مفاهیم پایه صنعت گردشگری

بررسی ویژگی های جغرافیایی ایران

تعاریف و مفاهیم جغرافیایی عمومی ایران، معرفی جاذبه های گردشگری بر اساس مناطق جغرافیایی. روش مسیریابی در تورهای گردشگری، بکارگیری نقشه راه ها و تقسیمات سیاسی. اولویت بندی جاذبه ها بر اساس زمان و مکان، شناسایی محورهای گردشگری ایران. مقاصد گردشگری تابستانه و زمستانه، طراحی محورها و مسیرهای گردشگری.

بررسی ویژگی های تاریخی ایران

تقسیم بندی دوره های پیش از تاریخ و تاریخی ایران. تقسیم بندی تمدن های پیش از تاریخ ایران. بازدید از جاذبه های تاریخی و اسلامی. رویدادهای مهم و تحولات ایران در دوران تاریخی قبل از اسلام، رویدادهای مهم و تحولات ایران در دوران میانه اسلامی. رویدادهای مهم و تحولات ایران در دوران آغازین اسلامی، بازدید از سکونتگاه ها و جاذبه های پیش از تاریخ ایران. رویدادهای مهم و تحولات ایران در دوران متاخر اسلامی، تجزیه و تحلیل ادوار مختلف تاریخی ایران.

بررسی ویژگی های فرهنگی و ارتباط آن با مردم شناسی

شکل گیری فرهنگ و ارتباط آن با تمدن. آشنایی با تعاریف مردم شناسی و جایگاه آن در صنعت گردشگری. رسوم وسنن قومیت های مختلف کشور، بازدید از اقوام مختلف ایران، بررسی آداب، تجزیه و تحلیل آداب و رسوم اقوام ایرانی.

بررسی روحیات ملل

بررسی روحیات ملل اقوام آسیایی، آفریقایی، آمریکایی، اروپایی و ملل اقوام شرق آسیا و اقیانوسیه. بکارگیری روحیات ملل در برنامه ریزی سفر و مقایسه تطبیقی روحیات ملل مختلف.

بررسی صنایع دستی ایران از دیدگاه گردشگری

استفاده از صنایع دستی در ایجاد مشاغل خانگی،تعاریف و مفاهیم صنایع دستی و بکارگیری صنایع دستی در راستای اعتلای فرهنگی. انواع صنایع دستی در مناطق مختلف، آشنایی با تاریخچه صنایع دستی ایران. کاربرد صنایع دستی در جذب گردشگران، بازدید از مراکز تهیه و تولید صنایع دستی.

بررسی معماری ایران از دیدگاه گردشگری

سبک های مختلف معماری در ایران قبل و بعد از اسلام، آشنایی تعاریف معماری، معرفی معماری شاخص جهان.

سخنوری و فن بیان

تمرینات تنفس، مکانیزم و تاثیر آن در فن بیان و بهداشت بیان و چگونگی مدیریت استرس در سخنرانی، آشنایی با تعریف فن بیان و ضرورت آن در گردشگری، آشنایی با خواص صدا ا، عضلات و اندام های گفتار.

الگوهای رفتاری بین المللی

آشنایی با شیوه های رفتاری مهمان، میزبان و کارگزاران و بالادست و پایین دست.

قوانین و مقررات مرتبط با صنعت گردشگری

آشنایی با قوانین و مقررات حفظ میراث فرهنگی و طبیعی و شرایط بازدید از جاذبه های مختلف، آشنایی با نظام حکومتی و مصوبات قانون سیاست گذاری و ساختاری صنعت گردشگری، آشنایی با مصوبات قانونیی حاکم بر تاسیس و فعالیت موسسات و اشخاص حقیقی مرتبط با صنعت گردشگری و قوانین و مقررات ورود و خروج و اقامت گزارشگران.

بررسی مذاهب گوناگون

مسیحیت و یهودیت و مقایسه تطبیقی مذاهب شرقی آشنایی با مذاهب ملل شرقی، آشنایی با مذاهب ایران باستان)، معرفی دین اسلام.

سازماندهی، برنامه ریزی و اجرای تورهای گردشگری

چگونگی آماده سازی برنامه تورهای یک روزه و چند روزه، چگونگی انتخاب روش های مناسب برای برنامه ریزی مکانی و زمانی سفر، آشنایی با روش های هزینه یابی و قیمت گذاری بسته سفر و تجزیه و تحلیل هزینه ها و قیمت گذاری تور.

دوره مهارت راهنمای طبیعت گردی (اکوتوریسم) با اکو سیستم

شناخت اکوسیستم

اکوسیستم های تالابی، آشنایی با مفاهیم اکولوژی و سیستم ها، کوهستانی و جنگلی، قواعد کلی اکولوژی، آشنایی با مفاهیم اکوسیستم و انواع آن، آشنایی با مقایسه و تمایز انواع نحوه رفتار با اکوسیستم های طبیعی.

مفاهیم و اصول گردشگری مبتنی بر طبیعت (اکوتوریسم)

کاربرد توسعه پایدار در اکوتوریسم، آشنایی با مفاهیم و انواع اکوتوریسم و اکوتوریست، کاربرد اکوتوریسم در اقتصاد گردشگری.

شیوه استقرار زندگی در طبیعت

آشنایی با انواع علائم مصور در طبیعت، آشنایی با انواع نقشه ها و ابزارها، روش های جهت یابی در طبیعت، چگونگی نقشه خوانی.

شناخت حیات وحش

معرفی زیستگاه های خاص و با اهمیت پستانداران در ایران، معرفی پستانداران دارای ارزش اکوتوریسمی در ایران، آشنایی با انواع پستانداران و پرندگان، خزندگان، دوزیستان و حشرات در ایران، معرفی پرندگان و خزندگان و حشرات دارای ارزش اکوتوریسمی در ایران و آشنایی با زیستگاه های آنها در ایران.

تشخیص غارها، کوه ها و زمین شناسی

قله و یال و انواع غارها، تشخیص و تفکیک کانی های طبیعت و سنگ های طبیعت، آشنایی با انواع کوه ها و صخره ها و کوه های یخی و تشخیص و تفکیک مفاهیم کوه.

شناخت انواع اقلیم و آب و هوا

آشنایی با مفاهیم اقلیم شناسی و انواع اقلیم ها، آشنایی با انواع آب و هوایی ایران و نحوه تشخیص آن ها در فصول مختلف.

شناخت گونه های گیاهی ایران

آشنایی با انواع گونه های گیاهی در ایران، نحوه تشخیص گیاهان ایندمیک ایران، تشخیص و طبقه بندی گونه های گیاهی ایران و نحوه تشخیص رویشگاه های گیاهی ایران.

شناخت ورزش های مرتبط با طبیعت

کاربرد انواع وسایل مورد استفاده در ورزش های طبیعت گردی، آشنایی با انواع ورزش های مرتبط با طبیعت گردی، انواع ورزش های طبیعت گردی.

عکاسی و فیلمبرداری در طبیعت

آشنایی با اصول عکاسی و فیلمبرداری در طبیعت، آشنایی با انواع دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری، آشنایی با ساختمان دوربین ها.

اکوتوریسم و مناطق حفاظت شده

آشنایی با محدودیت های ورود به مناطق حفاظت شده، آشنایی با انواع و چگونگی تشخیص مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست، نحوه تشخیص پیامدهای مثبت و منفی استفاده از مناطق چهارگانه.

دوره مهارت راهنمای موزه گردشگری با مفاهیم کلی راهنمای سفرهای داخلی و خارجی

مفاهیم و تاریخچه موزه

نحوه تشخیص کدهای اخلاقی ایکوم تجزیه و تحلیل، آشنایی با تاریخچه موزه های ایران و جهان، اصطلاحات و مفاهیم موزه، معرفی شورای بین المللی موزه ها.

کلیات و ساختار موزه

انواع طبقه بندی موزه ها، طبقه بندی موضوعی موزه ها کاربرد حوزه جغرافیایی و سطح تخصص مخاطبان در طبقه بندی موزه ها،، نحوه تشخیص و طبقه بندی موزه ها بر اساس موضوع، شیوه ارایه و نمایش آثار در طبقه بندی موزه ها.

وظایف و عملکرد موزه

نحوه ارائه و نمایش آثار در سالن ها، شیوه گردآوری آثار موزه ای، چگونگی ثبت و ضبط آثار، چگونگی نحوه تعیین هویت اشیاء، نحوه نگهداری و مرمت آثار، نحوه نورپردازی و ساختمان بنای موزه.

موزه های ایران و جهان

آشنایی با موزه های شاخص در ایران، آشنایی با مشهورترین موزه های جهان.

فنون موزه داری

چگونگی ایجاد انگیزش در مخاطبین، چگونگی مدیریت منابع انسانی در موزه ها، ویژگیهای فردی و تخصصی راهنمای موزه، نحوه ارتباط با گردشگران در موزه، عملکرد و وظایف راهنمای موزه، نحوه راهنمایی گردشگران بر اساس سن افراد.

دوره مهارت راهنمای محلی گردشگری با شناخت ویژگی های تاریخی

شناخت ویژگی های تاریخی و جغرافیایی محلی (خاستگاه بومی)

شناخت شبکه های ارتباطی و تاسیسات زیر بنایی جهانگردی، محل شناخت موقعیت جغرافیایی.

شناخت صنایع دستی محلی

آشنایی با تاریخچه صنایع دستی، آشنایی با ویژگی های صنایع دستی محلی.

شناخت ویژگی های طبیعی محلی

آشنایی با جاذبه های طبیعی، توانایی شناخت ویژگی های طبیعی محلی، آشنایی با طبیعت بومی.

شناخت ویژگی های فرهنگی محلی

آشنایی با انواع جاذبه های فرهنگی بومی، آشنایی با میراث فرهنگی بومی، آشنایی با زبان و گویش محلی.

شناخت گونه های زیستی و اقلیمی

آشنایی با ویژگی ها و خاصیتهای دارویی انواع گونه های زیستی، آشنایی با تنوع زیستی بومی، آشنایی با نوع اقلیم محل.

شناخت الگوهای رفتاری و آداب معاشرت

آشنایی با نحوه میهمان نوازی،آشنایی با نحوه آداب معاشرت، آشنایی با نحوه رفتاری راهنمایان محلی، آشنایی با چگونگی ارتباط با فرهنگ های گوناگون.

شناخت زبان بین المللی

شناخت واژه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محلی،آشنایی با نحوه مکالمه در زبان بین المللی، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات سفر و تورگردانی، شناسایی اصول مکالمه در زبان بین المللی.

بکارگیری کمک های اولیه

آشنایی با بیماریهای رایج بومی، آشنایی با بهداشت عمومی در سفر، شناسایی اصول کمکهای اولیه و فوریتهای امدادی.

مهارت راهنمای گردشگری سلامت

مفاهیم گردشگری سلامت

تفکیک مراکز گردشگری درمانی و پزشکی، آشنایی با مفاهیم گردشگری و انواع آن، تجزیه و تحلیل مقاصد گردشگری سلامت.

وظایف راهنمایی گردشگری سلامت

آشنایی با ویژگی های فردی راهنمای گردشگری سلامت، آشنایی و بکارگیری اصول حرفه ای راهنما در اجرای تور، استفاده از سایت های گردشگری سلامت.

برقراری ارتباط راهنمای گردشگری سلامت درایران و جهان

استفاده از ابزارهای ارتباطی بین المللی، مفاهیم ارتباط و انواع آن، اصول برقراری ارتباط با سازمانهای داخلی و بین المللی، بکارگیری اصول ارتباط داخلی.

سازماندهی و برنامه ریزی گردشگری سلامت در ایران و جهان

معرفی مقاصد گردشگری سلامت ایران و جهان، آشنایی با تاریخچه گردشگری سلامت در ایران، تاریخچه گردشگری سلامت در جهان.

مهارت راهنمای گردشگری فرهنگی با مفاهیم پایه میراث فرهنگی

تعاریف و مفاهیم پایه میراث فرهنگی

مقایسه تطبیقی جاذبه های فرهنگی ایران و جاذبه های شاخص جهان، آشنایی با تعاریف و جایگاه فرهنگ، آشنایی با انواع میراث فرهنگی، آشنایی با تاریخچه میراث فرهنگی کشور، تجزیه و تحلیل انواع جاذبه های فرهنگی ملموس و ناملموس.

بررسی رابطه فرهنگ و مذهب

ارتباط فرهنگ با ریشه های فرهنگی، مطالعه انواع مذاهب باستانی و زنده دنیا، آشنایی با انواع پوشش بومی و مذهبی.

بررسی رابطه فرهنگ و اقلیم

بررسی اقلیم های جغرافیایی در نهادینه شدن رفتار،آشنایی با تعاریف و مفاهیم اقلیم، بررسی نقش اقلیم در ایجاد معماری بومی، بررسی رابطه اقلیم و نوع معیشت، کاربرد اقلیم در نوع پوشش افراد بومی.

استفاده از زبان، گویش و ادبیات محلی در گردشگری فرهنگی

بررسی گویش های مختلف فرهنگی ایران، آشنایی با انواع گویش های فولکلور ایران، چگونگی تقسیم بندی اسطوره ها و افسانه های ایران باستان، چگونگی بررسی تشابهات فرهنگی ادبی ایران با سایر فرهنگ های باستانی.

کاربرد موسیقی سنتی در گردشگری فرهنگی

معرفی انواع ادوات موسیقی، آشنایی با نقش موسیقی در فرهنگ محلی، آشنایی با تاریخچه موسیقی سنتی ایران، بررسی سازمان های متداول در موسیقی ایران.

بررسی جشن ها و قدمت آن در فرهنگ

چگونگی مدیریت رویدادهای فرهنگی در برگزاری جشن ها. آشنایی با انواع جشنهای ملی و محلی، چگونگی پیرایش جشن ها از نگاه اسطوره و علم، چگونگی استفاده از رویدادهای فرهنگی در توزیع در آمدها.

بررسی رابطه فرهنگ و بازی های محلی

تجزیه و تحلیل بازیهای محلی در فرهنگ عشایری، آشنایی با تاریخچه انواع بازی های محلی و بومی، چگونگی استفاده از بازی های محلی در فرهنگ سازی گردشگری.

881 رتبه بندی این مطلب:
4.3

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر