0

راه اندازی و کاربری رایانه

شنبه, 08 مرداد,1401
راه اندازی و کاربری رایانه
 

راه اندازی و کاربری رایانه

کابل انتقال داده صفحه نمایش یا کابل ویدئویی، در صفحه نمایش های مختلف ممکن است متفاوت باشد. برای انتقال داده در صفحه نمایش هایCRT از کابل  VGAاستفاده می کنیم ولی برای صفحه نمایش های LCD و LED هم از کابل VGA و هم ازکابل DVI استفاده می شود. در برخی از مدل ها نیز کابل های  HDMI و DISPLAYPORT استفاده می شوند.

کابل HDMI  علاوه بر انتقال ویدیو، صدا را نیز می تواند انتقال دهد.

کابل VGA تصاویر را به صورت آنالوگ منتقل می کند. در این روش، روشنایی تصویر به ولتاژ الکتریکی تبدیل و ارسال می شود. کابل DVI انواع مختلفی دارد. برخی ازآنها تصاویر را  به صورت دیجیتال منتقل می کنند. در این روش اطلاعات تصویر قبل  از ارسال، پردازش و به سیگنال های دیجیتال یا بیت های صفر و یک تبدیل شده، با روش متفاوتی ارسال می شوند.

کابل HDMI و DISPLAYPORTنیز صدا و تصویر را به صورت دجیتال انتقال می دهند. انتقال دیجیتال به دلیل مزایایی نظیر سرعت بالاتر و حفظ کیفیت صدا و تصویر نسبت به ارسال آنالوگ برتر دارد. به همین دلیل امروزه استفاده از رابطه های دیجتال بر کابل VGA ترجیح داده می شود. یک قابلیت خوب این نوع کابل، اتصال زنجیره ای چند مانیتور به یکدیگر است. به کمک مبدل های مختلف می توان کابل های نام برده را به در گاه های متفاوت متصل کرد.

یکی از ویژگی های سیستم عامل ویندز، داشتن واسط گرافیکی کاربر ( Graphic User Interfaceاست. کاربر از طریق ماوس، با رایانه ارتباط برقرار می کند. در گاه ( Port ) اتصال به رایانه برای این وسیله دو نوع است:

Ps/2 مدل قدیمی درگاه برای ماوس بوده و در حال منسوخ شدن است و روکش پلاستیکی سر سیم ماوس ps/2 معمولأ به رنگ سبز است. با توجه به این که برای اتصال ماوس به درگاه روی برد اصلی از شش پین یا پایه فلزی استفاده شده است، عدم دقت در جا زدن باعث خم شدن پین ها می شود. به همین دلیل یک پایه پلاستیکی به عنوان راهنمای اتصال در آن تعبیه شده است.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

امروزه دو نوع درگاه  USB  V3.0  USB  V2.0 متداول هستند سرعت  انتقال داده از طریق در گاه USB  V3.0  بیشتر است و بهتر است این درگاه را برای اتصال ماوس و صفحه کلید اشغال نکنیم و از آن برای تجهیزات دیگر استفاده کنیم. بنابراین ماوس های USB را به درگاه USB  V2.0   متصل می کنند.

صفحه کلید همانند ماوس، یک واسط سخت افزاری کاربر محسوب می شود که کاربر از طریق آن، با رایانه ارتباط برقرار می کند. درگاه آن در مدل قدیمی معمولا از نوع PS/2  است.

امروزه صفحه کلید ها و ماوس های از نوع USB به مرور جای  PS/2  را گرفته اند.

با توجه به اینکه PS/2 در رایانه های قابل حمل وجود ندارد برای استفاده از ماوس و صفحه کلید  PS/2  می توان از مبدل PS/2  و USB استفاده کرد.

راست کلیک:

این عمل معمولا برای نمایش فهرستی (MENU) از کارهایی که می توانید در محل راست کلیک انجام دهید، استفاده می شود. برای نمونه وقتی روی RECYCLE BIN  راست کلید می کنید گزینه های مربوط به تنظیمات آن نمایش داده می شوند. برای این کار می توانید پس از قرار دادن اشاره گر ماوس روی مکان مورد نظر، دکمه سمت راست ماوس را فشار دهید.

DESKTOP:

پس از روشن کردن رایانه و راه اندازی سیستم عامل و ورود به محیط کاربری، میز کار نمایش داده می شود. روی میزکار، تعدادی نما کوچک به نام iCON  وجود دارند که هر کدام از آنها می توانید نمایانگر یک پوشه و یا یک پرونده باشد. در اولین ورود به ویندز 10 حداقل نماد به نمای سطل بازیافت روی میزکار وجود دارد. میتوان نشانه های دیگری را به میز کار اضافه و یا از روی آن حذف کرد.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم کامپیوتر به صفحه دیپلم کامپیوتر مراجعه کنید.

729 رتبه بندی این مطلب:
5.0
 

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر