0

کاربری سیستم عامل

شنبه, 22 مرداد,1401
کاربری سیستم عامل
 

کاربری سیستم عامل

امکانات و ویژگی های سیستم عامل نقش موثری در انتخاب آنها برای رایانه دارد. انعطاف یک سیستم عامل با توجه به سطوح مختلف کاربران و منطقه جغرافیایی و همچین تعامل با سخت افزارها و نرم افزارها، تاثیر فراوانی برای رقابت با دیگر انواع سیستم عامل ها در پی دارد. با استفاده از تنظیمات موجود در سیستم عامل این امکان فراهم می شود تا انجام امور شخصی و اداری به صورت بهینه فراهم شود و نیاز به تهیه و نصب نرم افزار یا سخت افزارهای مستقل دیگر نباشد. مدیریت کارآمد تنظیمات سیستم عامل به وسیله کاربران نقش بسزایی دارد. افزایش بازدهی محیط کار و کاهش هزینه ها را به همراه خواهد داشت. در این مقاله با تنظیمات سیستم عامل و نرم افزارهای داخلی آن که به همراه سیستم عامل نصب می شود، آشنا می شوید.

نرم افزار های سیستم عامل

به نرم افزارهایی که همراه با سیستم عامل نصب می شوند، نرم افزار های جانبی می گوییم. این نرم افزارها به محض اجرای سیستم عامل قابل استفاده هستند. نرم افزارهای جانبی در انجام برخی از کارهای متداول مانند درج متن های ساده ، رسم نقاشی، نمایش فیلم و ضبط روی لوح نوری به کاربران کمک م کنند.

ویرایشگرای متنی:

نرم افزارای که امکان تولید و ویرایش متن بدون انجام قالب بندی روی متن را در اختیار کاربر قرار می دهد، یک ویرایشگر متنی است . ویرایشگرهایی که امکانات حرفه ای تری برا ویرایش متن در اختیار کاربران قرار می دهند، واژه پرداز نامیده می شوند.

نرم افزارهای گرافیکی:

نرم افزاری که امکان ترسیم نقوش یا ذخیره، بازیابی، ویریاش و چاپ تصویر ثابت را در اختیار قرار می دهد، یک نرم افزار گرافیکی تصویری است. Gimp photoshop

و illustrator از معروف ترین نر افزار های حرفه ای گرافیکی تصویری هستند.

نرم افزار paint:

Paint  یکی از ساده ترین و متداول ترین نرم افزارهای گرفیکی تصویری است که همراه ویندز نصب می شود.

نرم افزار های صوتی:

نرم افزاری که امکان ضبط پخش یا ویرایش صدا را در اختیار قرار دهد، نرم افزار صوتی است. برخی از نرم افزار های صوتی ، امکان ویرایش و اضافه کردن جلوه های صوتی را فراهم می کنند.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

نرم افزارهای صوتی تصویری:

نرم افزارهایی که امکان پخش انواع پرونده های صوتی متحرک مانند فیلم و پویانمایی را در اختیار کاربر قرار می دهند، نرم افزار صوتی تصویری یا چند رسانه ای نامیده می شوند. برخی از این نرم افزارها، قابلیت ویرایش پرونده های صوتی تصویری را دارند. نرم افزار های صوتی تصویری نیز دارای قالب های مشخصی هستند.

نرم افزار ضبط لوح نوری:

وظیفه برخی از نرم افزارها، ضبط انواع پرونده روی لوح نوری است که اصطلاحآ writer نامیده می شود. Nero متداول ترین نرم افزار ضبط است.

ضبط روی لوح نوری:

نرم افزارهای متعددی برای ضبط روی لوح نوری وجود دارد. این نرم افزارها باید به طور جداگانه نصب شوند؛ اما ویندز به تنهایی قادر است به دو روش اصلی پرونده ها را بر روی لوح نوری ضبط کند.

امروزه بیشتر از حافظه لوح نوری برای یک محصول در مقیاس بالا استفاده می شود؛ بنابراین لازم است از فناوری های ضبط در مقیاس بالا استفاده کرد. یکی از این فناوری ها روش استمپری است که لوح های نوری این کتاب نیز به همین روش تولید شده است. در این روش از اطلاعات اصلی یک نسخه مشابه روی یک لوح مخصوص از جنس نیکل تهیه می شود. در مرحه تکثیر از از لوح نیکلی مانند یک مهر اطلاعاتی استفاده شده و اطلاعات روی لوح های نوری به همراه پلی کربنات قرار می گیرد.

بد افزارها:

برنامه های کوچکی که به قصد تخریب یا جاسوسی تولید می شوند، بد افزار نامیده می شوند. این برنامه های به چهار دسته کلی ویروس، کرم، تروجان و جاسوس افزارها تقسیم می شوند.

مزایا و معایب استفاده از  نرم افزار جانبی:

نرم افزارهای عمومی تحت ویندز 10 نیازهای ساده ، متداول و روزمره کاربران را پوشش می دهند و آنان را از نصب بسیاری از نرم افزارهای کاربردی بی نیاز کرده اند؛ اما شاید بتوان معایبی را نیز بر آن متصور شد.

نرم افزارها با اهداف مشخص و کاربردهای ویژه به وسیله برنامه نویسان ایجاد می شوند. برای کار با این نرم افزارها نیاز است تا تنظیم های خاصی در سیستم عمل اعمال شود یا بر اساس مواردی مانند شرایط سیستم عامل اعمال شود یا بر اساس مواردی مانند شرایط سیستم عامل، نیاز کاربر و غیره، ملزومات آن طرح ریزی و آماده شود. به عملیاتی که این آماده سازی را انجام می دهند نصب نرم افزار می گویند.

 

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم کامپیوتر به صفحه دیپلم کامپیوتر مراجعه کنید.

1061 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر