2

شایستگی مدیریت پرونده ها و پوشه ها

شنبه, 15 مرداد,1401
شایستگی مدیریت پرونده ها و پوشه ها
 

شایستگی مدیریت پرونده ها و پوشه ها

درایو: درایو مشخص کننده یک حافظه سخت افزاری بلند مدت و جانبی است که می توانید نمایانگر کل یا یک بخش مستقل از حافظه یاد شده باشد.

پرونده: پرونده محل ذخیره انواع اطلاعات در رایانه است.

پوشه: پوشه محلی روی درایو است که برای نگهداری یک یا چند پرونده و یا پوشه های دیگر استفاده می شود.

برای مشاهده درایوها، پوشه ها و پرونده ها برنامه file explorer را باز کنید.

مفهوم پارتیشن بندی:

پارتیشن بندی عبارت است از تقسیم دیسک سخت به چند بخش که به هر کدام از بخش ها درایو منطقی  (Logical Drive) می گویند. برای سازماندهی اطلاعات روی دیسک سخت از پارتیشن بندی استفاده میشود. اگر بخواهیم روی یک دیسک سخت بیش از یک سیستم عامل نصب کرده و یا پرونده ها و پوشه ها را بهتر دسته بندی کنیم لازم است دیسک را به چند بخش تقسیم کنیم.

قوانین نام گذاری درایوها:

به هر یک از بخش های مستقل حافظه جانبی، یک درایو می گویند. درایوهای مختلفی روی رایانه وجود دارند. برای مثال درایوهای مربوط به دیسک نرم، دیسک سخت، حافظه فلش، دیسک نوری از نوع DVD CD و... برای نام گذاری درایو می توان از حروف الفبا انگلیسی به همراه نویسه:(COLON) استفاده کرد. در این صورت می توان حداکثر 26 درایو نام گذاری کرد. معمولا نام اولین درایو در دیسک سخت از C شروع شده و می تواند تا Z نام گذاری شود.

پرونده و پوشه :

درسیستم عامل ویندز پوشه ها دارای ساختار سلسله مراتبی (Hierarchical structure

یا درختی هستند که ریشه این ساختار از نام درایو شروع می شود. این ساختار برای مدیریت ساده تر اطلاعات روی رایانه مورد استفاده قرار می گیرد. به تنه اصلی درخت، فهرست ریشه میگویند که به صورت D  C و.... است.

برای ایجاد پوشه ابتدا باید محل ایجاد پوشه را مشخص و برای آن نام انتخاب کنیم.

زمانی که یک پوشه جدید ایجاد می کنیم و یا پوشه موجود را تغییر نام می دهیم با محدودیت مواجه هستیم.

چگونه یک پوشه ایجاد کنیم:

برای ایجاد پوشه روی میزکار، ابتدار روی قسمت خالی میز کار راست کلیک کرده، از فهرست موجود گزینه New را انتخاب کرده، از منوی ظاهر شده گزینه folder را انتخاب کنید.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

چگونه یک پرونده ایجاد کنیم:

در محل مورد نظر راست کلیک کرده ، گزینه new را انتخاب کنید. به غیر از گزینه folder  بقیه گزینه ها تنوع ایجاد پرونده را نمایش  می دهند. یکی از نرم افزارها را انتخاب کنید تا پرونده ایجاد شود. توجه کنید که پرونده هایی که از این طریق می سازید خالی از اطلاعات است.

اگر ماوس در اختیار ندارید یا به هر دلیل دیگری می خواهید از صفحه کلید استفاده کنید، پس از باز کردن پنجره کاوشگر پرونده با کلید  tab بین بخش های مختلف آن جابه جا شوید. پس از قرار گرقتن روی درایو مورد نظر و فشردن کلید Enter  و باز کردن درایو می توانید با استفاده از کلیدهای جهتی روی نمادهای پوشه یا پرونده جابه جا شوید که با فشردن هر کلید جهتی یک نماد انتخاب می شود.

برای انتخاب تمام پوشه ها و پرونده هارا می توانید از کلید ترکیبی ctrl  وA استفاده کنید.

ویژگی های نظیر اندازه و نوع پرونده ها و یا اندازه پوشه ها یا درایوها چه کاربردی دارند؟ برای نمایش مشخصات پوشه ها و پرونده ها و درایوها کافی است روی نماد مورد نظر راست کلیک کرده، سپس گزینه properties را انتخاب کنید.

برای تغییر نام پرونده ها، پوشه ها و درایوها نماد مورد نظر را انتخاب کرده و با راست کلیک گزینه Rename   را انتخاب کنید. اگر نماد انتخاب شده باشد، با کلیک دوباره روی نام نماد می توانید نام آن را تغییر دهید. برای تغییر نام پرونده ها پوشه ها و درایوها می توانید از کلید f2  استفاده کنید.

برای نسخه برداری پرونده ها و پوشه ها پس از انتخاب پرونده ها و پوشه های مورد نظر روی نماد انتخاب راست کلیک کرده، گزینه copy را انتخاب کنید. سپس در مقصد، راست کلیک کنید و گزینه paste را انتخاب کنید تا نسخه ای از پرونده ها و پوشه ها در محل مورد نظر درج شود.

مراحل انتقال پرونده ها و پوشه ها مانند نسخه برداری است با این تفاوت که مورد انتخاب شده از محل اولین به مقصد جابه جا خواهد شد برای این کار، ابتدا روی نماد انتخاب شده راست کلیک کرده، گزینه cut را انتخاب کنید. سپس برای چسباندن مورد انتخاب شده و تکمیل عمل انتقال، در مقصد از فرمان paste استفاده کنید. اگر عمل کشیدن و رها کردن پوشه یا پرونده به یکی از پوشه های همان مسیر انجام شود، عمل انتقال صورت می گیرد.

برای مرتب سازی روی فضای خالی میز کار یا داخل پوشه ها یا درایو ها راست کلیک کرده سپس روی گزینه sort by  کلیک کنید. گزینه های مرتب سازی در میزکار و درون درایو و پوشه ها متفاوت هستند.

وقتی پوشه ای را باز می کنید که حاوی چندین پوشه و پرونده و برنامه ها وجود دارد.

برای جست و جو با کمک کورتانا دو روش وجود دارد:

روش اول عبارت مورد نظر خود را در کادر مربوطه تایپ کنید.

روش دوم برای جست وجو از پیام صوتی استفاده کنید.

فشرده سازی:

تاکنون برای شما پیش آمده است که بخواهید برنامه، پوشه و یا پرونده ای را روی حافظه فلش ذخیره کنید در حالی که فضای خالی روی حافظه فلش گنجایش آن برنامه را ندارد و یا این که بخواهید پوشه ای را که شامل چند زیر پوشه  و پرونده است به وسیله رایانامه برای دوست خود ارسال کنید.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم کامپیوتر به صفحه دیپلم کامپیوتر مراجعه کنید.

1105 رتبه بندی این مطلب:
5.0
0
0

حمید رهنورد

طبق معمول عالی


0
0

مشاور آموزشی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما، ممنونیم از نظر خوبتان

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر