0

شناخت مجموعه قوانین و مقررات محیط زیست

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401
شناخت مجموعه قوانین و مقررات محیط زیست
 

شناخت مجموعه قوانین و مقررات محیط زیست

  •  قوانین و مقررات محیط زیست
  •  انواع مناطق تفرجگای و گردشگری

قوانین و مقررات محیط زیست:

قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ( مصوبه 28/3/1353 و اصلاحیه 24/8/1371

 حفاظت و بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست می شود. همچنین کلیه امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آب های داخلی از وظایف سازمان حفاظت محیت زیست است. سازمان حفاظت محیط زیست که در این قانون سازمان نامیده می شود وابسته به ریاست جمهوری و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و زیر نظر شورای عالی حفاظت محیط زیست انجام وظیفه می کند.

تبصره 1

شرکت سهامی شیلات ایران و شرکت سهمی شیلات جنوب، به موجب قوانین و مقررات مربوط به خود عمل خواهند کرد.

ماده 2

ریاست شورای عالی حفاظت محیط زیست با رئیس جمهور است و اعضا آن عبارتند از:

وزرای کشاورزی ، کشور ، صنایع ، مسکن و شهر سازی ، جهاد سازندگی ،  بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و چهار نفر از اشخاص یا مقامات ذی صلاح که بنا به پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب رئیس جمهور برای مدت سه سال منصوب می شوند.

تبصره 2

در موارد لزوم بر حسب مورد به پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب رئیس جمهور از سایر وزرا برای حضور در جلسات شورای عالی دعوت به عمل می آید. وزرایی که بدین نحو به جلسات دعوت می شوند در تصمیم گیری شورا حق رأی دارند.

ماده 3

شورای عالی حفاظت محیط زیست علاوه بر وظایف و اختیاراتی که در قانون شکار و صید برای شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید مقرر بوده دارای وظایف و اختیارات زیر است؛

الف) تعیین مناطق تحت عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و تصویب حدود دقیق این مناطق با رعایت زیر:

  1. مف��د ماده 27 قانون شکار و صید مصوب خرداد 1346 همچنین قوانین و مقررات مربوط به سازمان جنگل ها و مراتع.
  2. کسب موافقت وزیر جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در مورد مناطقی که با اجازه یا توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور در آنها طرح جنگل داری یا مراتع داری به موقع عمل گذارده شده یا می شود.
  3. کسب موافقت وزیر معادن و فلزات در مورد مناطقی که طرح های اکتشاف و بهره برداری مواد معدنی طبق قانون مربوطه اجرا می گردد.

صدور هر گونه پروانه اکتشاف و بهره برداری از مواد معدنی برای مناطقی که تحت عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تعیین گردیده، موکول به موافقت شورای عالی حفاظت محیط زیست می باشد.

تبصره 3 

تعریف مناطق و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به مناطق مذکر در این بند به موجب آیین نامه این قانون خواهد بود.

  • تعیین انوع و مدت اعتبار و بهای پروانه های موضوع ماده 8 این قانون.
  • موافقت با اعطاء اجازه به اشخاص طبق آیین نامه اجرایی این قانون.

ماده 4

هرنوع ممنوعیت و محدودیت و مقرراتی که برای مناطق مذکور دربند (الف) ماده 3 این قانون برقرار می گردد نباید با حق مالکیت یا حق انتفاع اشخاصی که در داخل این مناطق قانون دارا هستند مغایر باشد.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

ماده 5

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توسط رئیس جمهور انتخاب و سمت دبیر شورای عالی حفاظت محیط زیست را نیز بر عهده دارد.

ماده 6

سازمان علاوه بر وظایف و اختیاراتی که در قانون شکار و صید برای سازمان شکاربانی و نظارت بر صید مقرر بوده دارای وظایف و اختیارات زیر است:

الف) انجام دادن تحقیقات و بررسی های علمی و اقتصادی در زمینه حفاظت محیط زیست و بهسازی محیط زیست و جلوگیری از آلودگی و بر هم خوردن تعادل محیط زیست از جمله موارد زیر:

طرق حفظ تعادل اکولوژیک طبیعت (حفظ  مناسبات محیط زیست).

تغییراتی که تاسیسات و مستحدثات مختلف در وضع فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک خاک، آب و هوای ایجاد نمایند و این تغییرات سبب دگر گونی وضع طبیعی می گردند. مانند تغییر و تخریب مسیر رود خانه ها ، تخریب جنگل ها و مراتع دگرگونی اکولوژی دریاها، به هم خوردن رهکشی آب ها و دگر گونی و انهدام تالاب ها.

استفاده از سموم کشاورزی یا مواد مصرفی زیان آور به محیط زیست.حفظ محیط زیست از نظر ظواهر طبیعت و طریق زیبا سازی آن.

ب) پیشنهاد ضوابط به منظور مراقبت و جلو گیری از آلودگی آب و هوا، خاک و پخش فضولات اعم از زباله ها و مواد زاید کارخانجات و بطور کلی عواملی که موثر بر روی محیط می باشند.

ج) هر گونه اقدام مقتضی به منظور بهبود و بهسازی محیط زیست در حدود قوانین مملکتی با حفظ حقوق اشخاص.

ماده 7

هر گاه اجرای هر یک از طرح های عمرانی و یا بهره برداری از آنها به تشخیص سازمان به قانون و مقررات مربوط به حفاظت محیط زیست مغایرت داشته باشد، طبق تصمیم رئیس جمهور عملی خواهد شد.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم گردشگری به صفحه دیپلم گردشگری مراجعه کنید.

1109 رتبه بندی این مطلب:
4.7
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید