0

درس اول از فصل 8 مهارت راهنمای عمومی گردشگری

دوشنبه, 22 خرداد,1396
درس اول از فصل 8 مهارت راهنمای عمومی گردشگری
 

در این درس با توانایی سخنوری و فن بیان آشنا میشیم.

همه از کودکان تا بزرگسالان در شرایط مختلف نیاز به برقراری ارتباط کلامی دارن. کسی که میتونه افکارش رو راحت به زبون بیاره، احساس برتری میکنه.

نفوذ کلام بیش از هر چیزی به وضوح و دقت بیان بستگی داره. هر فردی باید علاوه بر اینکه جرات حرف زدن داره، بتونه منظورش رو واضح و صریح بیان کنه بدون اینکه چیزی رو بهش کم یا زیاد کنه. اطلاعات و دستورات باید دقیق و روشن باشه. در زندگی روزمره صراحت کلام مانع بروز سوء تفاهم و کدورت میشه.

ضعف بیان در مواردی باعث میشه افراد بی جهت محکوم بشن.

معمولا افراد در همون چند ثانیه اول آشنایی در مورد طرف مقابل قضاوت اولیه رو انجام میدن و تصمیم میگیرن که شنونده حرفهای فرد باشن یا نه. معمولا افراد جذب کسانی میشن که نسبت به حاضرین و موضوع مورد بحث طبیعی و راحت باشن.

راهنمای بی تفاوت با لحن سرد که مثل یک ضبط صوت مطالب رو میگه، افراد رو عصبی و کسل میکنه . حرفهاش بی تاثیره.

یک راهنمای خودجوش با بیان راحت و مسلط شنونده رو جذب میکنه.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

حالت بدن هم در جذب مخاطب تاثیر زیادی داره و باید طبیعی باشه. حالت ایده آل راست و ایستاده اما راحته. صدا باید قوی و رسا باشه. سر باید بالا نگه داشته بشه و بازوها در دو طرف بدن و شانه ها آرام. پوشاک باید مناسب و برازنده باشه. رفتار باید موقر و متین باشه.

یکی از راههای برقراری ارتباط، حرکات سر و دسته. حرکات عصبی، اضطراب آور، غیرعادی و تصنعی باعث از دست رفتن اعتماد و باور افراد میشه. حرکات اضافی سر و دست یا حالتهای عصبی ناخواسته باید حذف بشه.

یکی از تکنیکهای صحبت تلاقی نگاهه. گوینده باید به تناوب به تک تک حضار یا کسانی که بیشتر علاقه‌مند به موضوع به نظر میرسن، نگاه کنه. نگاه گوینده باید آرام و قاطع باشه.

آهنگ صدا و کیفیتش هم باعث برقراری ارتباط میشه. مثلا صدای زیر نشونه زنانگی، هیجان، اضطراب، درماندگی و خوشحالیه و صدای بم نشانه متانت، تسلط و تعقله. آهنگ صدا باید در حین صحبت یکنواخت نباشه که کسل کننده نشه و طبیعی و متنوع باشه.

یکی دیگه از فاکتورهای صدا بلندی اونه. صدای ایدئال باید مطابق با فضا و محیط باشه و بدون کشش تارهای صوتی ایجاد بشه. تنفس عمیق شکمی در موقع صحبت میتونه صدای بمی تولید کنه که باعث محافظت از تارهای صوتی هم بشه.

صدا یکی از مهمترین چیزهاییه که گویندگان دارن و باید ازش محافظت کنن. سیگار، الکل، مواد مخدر، عطرها، خوابیدن با دهان باز و جیغ زدن برای صدا مضره. برای مراقبت از صدا توصیه میکنن مقدار زیادی آب ولرم بنوشید، لبنیات کم مصرف کنید، از بخار استفاده کنید، مایعات سرد و بستنی نخورید، در مجاورت تغییرات ناگهانی آب و هوا قرار نگیرید، در اتاقی که خیلی گرمه نخوابید و از لباسهای کرک‌دار استفاده نکنید.

 

 

1585 رتبه بندی این مطلب:
3.0
 
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید