0

بررسی مذاهب گوناگون

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401
بررسی مذاهب گوناگون
 

بررسی مذاهب گوناگون

  • مذاهب ملل شرقی (هندو ، سیک ، شینتو ، کنفسیوس)
  • مذاهب ایران باستان (رزوانیسم ، میترائیسم ، زرتشتی ، مانوی ، مزدکی)

مذاهب ملل شرقی :

دین هندو :

در قدیم این دین ، برهمایی نامیده میشد ، که برهما خدای هندوها بود . مبنای این دین بر تهذیب نفس و ریاضت استوار است . اصول این دین عبارت است از اعتقادات و احترام به کتب باستانی و پرستش خدایانی که ظهور آن ها در قدیم وجود داشته و احترام به موجود زنده به ویژه گاو .

به تعداد زیادی خدایان زمینی و آسمانی با اسم های عجیب اعتقاد دارند . کتاب های مقدس هندوها به ودا ( دانش ) معروف است و مهمترین وداع های آن ها چهار ودا می باشد .

دین سیک :

انشعاباتی در دین هندو به وجود آمد که آیین سیک یعنی شاگرد ، معروف ترین آن ها است . این دین ترکیبی از دین هندو و اسلام می باشد .

یک عارف مسلمان به نام کبیر بنیان گذار این آیین است و سپس یکی از شاگردان به نام نانک این آیین را گسترش داد .

سیک ها به تجارت گرایش دارند . در تهران و زاهدان نیز زندگی می کنند . دارای معبد هستند و محل زندگی اصلی آن ها کشمیر در هندوستان است . پنج کاف اعتقادی مذهبی که این آیین را تشکیل می دهد عبارتند از :

ـ کیش ـــــ داشتن موی بلند و کوتاه نکردن آن از بدو تولد تا مرگ .

ـ کاش ـــــ شلوار کوتاهی که هرگز آن را از خودشان دور نمی کنند .

ـ کار ـــــ دستبند آهنی که علامت مذهبی آن هاست و به دست راستشان می بندند .

ـ کریپان ـــــ خنجر که هر سیک همراه خود دارد .

ـ کانکا ـــــ شانه ای برای پاکیزه نگه داشتن موهای خود .

دین بودایی :

بودیسم یا آیین بودایی یکی از بزرگ ترین دین های غیر آسمانی جهان است که در جنوب شرقی آسیا پیروان زیادی دارد . حدود 2500 سال پیش در هندوستان به وسیله شاهزاده ای به نام گائو تاما به وجود آمد . گائو تاما ، اعتقاد داشت جهان بر مبنای یک قانون کیفر و پاداش استوار است ( از نیکی ، نیکی ؛ و از بدی ، بدی زاییده می شود ) . در اعتقادات بودا ، منکر قربانی ، دعا ، زاری کردن برای خدایان شده است و در واقع به وجود خدا اعتقاد نداشت و قانون ازلی جهان را قبول داشت . در واقع یک فلسفه بود نه یک دین .

مذهب شینتو :

شینتو ، یعنی تریقت خدایان . آیین باستانی ژاپن است . این آیین الهه خورشید به نام اماتراسو ( Amaterasu ) را نگهبان سرزمین اجدادی خود می داند و خاندان سلطنتی را از نسل این خدا و تجسم وی می شمارد . در آیین شینتو کتاب هایی یافت می شود که آداب و سنن گذشتگان را در بر دارد . این دین بیشتر بر اصول انسانی تاکید می کند تا بهشت و جهنم .

دین کنفوسیوس :

کنفوسیوس که نامش به زبان چینی کونگ ــ فو ــ تسو بود یک مکتب اخلاقی را در چین بنا نهاد که در نام دین کنفو سیوس است .

نام اصلی او اوچی ــ یو ــ کونگ بوده است .کونگ در سال 560 قبل از میلاد در شهر لو از توابع استان شانگ تونگ به دنیا آمد . پس از اتمام تحصیلات در سال 531 قبل از میلاد ، یک مکتب اخلاقی به وجود آورد و به هدایت مردم پرداخت . او را سقراط چین نامیده اند چون آیین او بر اساس انسان و انسانیت استوار است .

کتاب های این دین به پنج کینگ یا پنج نوشته تقسیم می شوند و نیز کتابی که آن را آنالکت می گویند و آن مجموعه ای است از کلمات وی که شاگردان جمع آوری کرده اند.

کنفوسیوس می گوید : گیتی مجمموعه ای است که طبق قواعد اخلاقی اداره می شود. فرد در برابر خانواده و شهر چندان ارزشی ندارد ، بلکه گروه های اجتماعی مهم و ارجمند هستند .

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

دین های ایران باستان :

  • زروانیسم        
  • مهرپرستی ( میترائیسم )          
  • دین زرتشتی
  • مانوی          
  • دین مزدکی

زروانیسم :

زروان پرستی ، کیش رسمی ایران باستان است که برپایه اعتقاد به نیروی لایزال و غیر قابل تغییر سرنوشت استوار بوده است . پیروان این دین عقیده داشتند که از ابتدا تا انتهای عالم ، هیچ چیز جز به خواسته زروان یا خدای زمان اتفاق نمی افتد و همه موجودات فقط به راهی می روند که از پیش معین شده و سرپیچی از آن نه مقدور است و نه مقدر . در کیش زروان همه موجودات عالم بازیچه بی اختیار دست سرنوشت  هستند .

مهر پرستی ( میترائیسم ) :

این دین ، رازآمیز بوده که بر پایه مهر به خدایان ایران باستان بوده . خدایانی همچون خورشید ، عدالت ، پیمان و جنگ پیش از ظهور زرتشت پایه گذاری شد . این آیین بعد ها دگرگون شد و به سرزمین امپراتوری رم برده شد و در قرن های دوم و سوم پیش از اسلام به اروپا ، آفریقا و انگلستان دین اصلی بود و پس از پذیرش دین مسیحیت به وسیله کنستانتین ، این دین از بین رفت .این دین تاثیر زیادی بر دین های دیگر به ویژه دین مسیحیت داشت . مهر یا میترا مهمترین و ارزشمند ترین خدا بود . راستگویی و درست پیمانی از مهمترین مشخصه های این دین است . در این دین بیشتر از سایر دین ها به زبان اهمیت می دادند .

زرتشت

براساس اعتقادات زرتشت جهان از دو اصل روشنایی و تاریکی ناشی می شود که دائم در حال جنگ هستند. بزرگترین اعتقاد این دین پیروی از سه اصل: پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک است. کتاب زرتشتیان اوستا است. برای آتش احترام زیادی قائل هستند و آن را منشا پاکی می دانند.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم گردشگری به صفحه دیپلم گردشگری مراجعه کنید.

751 رتبه بندی این مطلب:
5.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید