0

ایده (بخش اول)

دوشنبه, 03 مرداد,1401
ایده (بخش اول)
 

ایده

ایده یک تصور ذهنی است برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز. ایده ها، اولین جرقه های ذهنی هستند که در مواجهه با نیازها و مشکلات در ذهن شکل می گیرند. این جرقه های ذهنی باید عملی و تبدیل به خدمت یا محصول شوند.

بعد از اینکه یک ایده به نتیجه رسید و به محصول تبدیل شد، به مرور زمان نیاز به توسعه آن محصول احساس می شود. توسعه و ارائه محصول جدید، فعالیتی است که توسط شرکت ها برای معرفی محصولات جدیدتر به بازار انجام می شود. همیشه در هر کسب و کاری برای پاسخ گویی به نیازها، وجود محصولات جدید لازم است. ممکن است محصول امروزی شما از فناوری های قدیمی استفاده کند درحالی که شما به دنبال بخش ها جدیدی در بازار هستید یا اینکه می خواهید بخش هایی از یک محصول را در محصول دیگری استفاده کنید. در چنین مواردی توسعه یک محصول جدید، راهکاری کارآمد است.

مفهوم توسعه

در ابتدا برای جابه جایی و حمل باز از حیوانات استفاده می شد و در صورتی که بارها سنگین یا حجیم بودند مشکل به وجود می آمد. بعدها انسان ها براساس این احساس نیاز و مشکل به وجود آمده، به فکر ساختن گاری و سه چرخه افتادند. چرخ گاری و سه چرخه ها ابتدا از سنگ و چوب ساخته می شدند. چرخ های اولیه ساخته شده در اثر وارد شدن ضربه می شکستند و در سرعت های بالا مقاومت نداشتند. به مرور زمان و با پیشرفت فناوری، این چرخ ها تغییر کرده و به شکل امروزی آن درآمدند.

جنس چرخ های موتورها، خودروها و وسایلی که امروزه برای حمل و نقل استفاده میشوند از جنس فلز و لاستیک است و مقاومت بسیار زیادی در سرعت های بالا دارند. این رشد و پیشرفت برای راحت تر شدن زندگی، همان «توسعه» است.

توسعه محصول جدید

همیشه در هر کسب و کاری برای پاسخگویی به نیازها، محصولات جدید لازم است. ممکن است محصول امروزی شما از فناوری های قدیمی استفاده کند درحالی که شما به دنبال بخش جدیدی در بازار هستید یا اینکه می خواهید بخش هایی از یک محصول را در محصول دیگری استفاده کنید. در چنین مواردی توسعه یک محصول جدید، راهکاری کارآمد برای شرکت و فرد است. در حوزه کشاورزی، در قدیم برای شخم زدن زمین از بیل استفاده می کردند که این یک پروسه طولانی و وقت گیر بود که بعد از آن گاو آهن و... به عنوان محصولات جدید ارائه شدند.

توسعه: از ایده تا محصول و فروش آن

مرحله اول: کشف و شناسایی ایده

کشف و شناسایی ایده «تولید ایده» هم نامیده می شود. ایده ها براساس نیازها به وجود می آیند. برای رفع نیازها، راه حل هایی پیشنهاد می شود که باید پیگیر انجام دادن آنها شوید تا به نتیجه مطلوب برسید.

همیشه شنیده اید که اولین قدم برای شروع هرکاری سخت ترین قدم است؛ اما به راستی چرا؟ چه چیزی باعث می شود که اولین قدم برای همه در شروع کار سخت به نظر بیاید؟

در این مرحله شناخت راه جدید برای توسعه محصول قدیمی دنبال می شود که همانند هر راه ناشناخته دیگری به ایده و کشف آن احتیاج است.

تکنیک های ایده پردازی

روش های مختلفی برای تولید ایده به کار می رود که در اینجا دو مورد از آنها را معرفی می کنیم.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

تکنیک طوفان فکری

طوفان فکری، شیوه ای برای دستیابی به راه حل مسائل و پردازش ایده است. در این شیوه، گروهی که استعداد ایده پردازی دارند دور هم جمع می شوند و به ارائه ایده های جدید می پردازند؛ هرچند در برخی موارد ممکن است برخی از ایده ها نامناسب و غیرقابل پیاده سازی می باشند. در روش طوفان فکری چهار قانون اساسی را باید در نظر گرفت.

1- انتقاد ممنوع؛ از ابراز قضاوت مخالف و ناسازگار باید تا مدتی خودداری شود.

2- چرخش آزاد اطلاعات هرچه ایده ها دور از ذهن تر و جسورانه تر باشد بهتر است.

3- کمیت؛ هرچه تعداد ایده ها بیشتر باشد، احتمال ظهور ایده های مفید بیشتر است.

4- ترکیب؛ اعضای تیم به ترکیب ایده ها و اصلاح آنها ترغیب شوند.

در روش طوفان فکری باید به همه افراد اجازه داد به راحتی نظرات و ایده های خود را بیان کنند و از محدود کردن آنها و زدن بعضی حرف ها خودداری کرد.

7موردی که در طوفان فکری نباید به زبان آورد:

  1. طرح و ایده خود را بعد از جلسه مطرح می کنم
  2. قرعه کشی ک��یم که چه کسی ایده اش را بگوید
  3. این ایده را قبلا امتحان کرده ایم
  4. ما مشغله داریم پس با حرف های بیهوده وقت مارا نگیرید
  5. ما باید از این جلسه یک ایده ناب در بیاوریم
  6. هرکسی در جای خود قرار گیرد
  7. من جلسه را با مطرح کردن ایده خود شروع میکنم

تکنیک «پنج چرا» ؟

تکنیک «پنج چرا» دقیقا مثل چراهای مکرر کودک است که برای گسترش فهم خود از دنیای اطرافش از والدین می پرسد، با این تفاوت که در بزرگسالی باید یاد گرفته ها را زیر سوال برد تا به ایده های جدیدی رسید.

برای شناسایی و تعریف درست و کامل مسئله می توان از تکنیک «چرا» استفاده کرد. این تکنیک کمک می کند موقعیت و وضعیت را بهتر و روشن تر مشخص کنید و در فرایند آن به ایده های جدیدی برسید.

در این تکنیک برای یافتن ریشه و علت اصلی و پایه ای مشکل باید پنج بار پرسیده شود. جواب های مربوط به چراهای اولیه خود معلول علت های دیگری هستنند که در پاسخ به چراهای بعدی آشکار می شوند. در این فرایند که به آن حرکت عمقی هم گفته می شود، بسیاری از عوامل دخیل در بروز مشکل و بینش جامعی از عوامل موثر در بروز مشکل می آید.

تکنیک «پنج چرا» را می توان برای حل طیف گسترده ای از مشکلات از قبیل خرابی خط تولید و تا توسعه محصول استفاده کرد. این تکنیک ساده به سرعت، راهی برای حل یک مشکل پیش پای شما می گذارد. هرگاه یک سیستم، فرایند یا هر چیز دیگری درست کار نکرد قبل از تلاش برای حل موقت و ظاهری مسئله، با استفاده از این تکنیک آن را ریشه یابی کرده و حل کنید. 

این مقاله بخش دوم نیز دارد، میتوانید برای مشاهده آن کلیک کنید.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم کامپیوتر به صفحه دیپلم کامپیوتر مراجعه کنید.

736 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر