0

جزئيات اجرايى سازه (بخش دوم)

چهارشنبه, 22 شهریور,1402
 

در ادامه نحوه ترسيم جزئيات اجرايى فونداسيون هاى منفرد ساختمان مسكونى مورد بحث، آورده شده است.

براى ترسيم جزئيات سه تيپ از فونداسيو نهاى موجود در پلان مورد بحث كتاب، سعى شده است تا هم زمان در پلان و برش، ميلگرد گذارى و روش ترسيم آن نمايش داده شود.

فونداسيون تيپ (فونداسيون گوشه) F_۱

مرحله شماره (۱): محدوده فونداسيون انتخاب شده را با مقياس 1 و با خط پر نازك ترسيم كنيد.

مرحله شماره (۲): مهندس محاسب با در نظر گرفتن بارهاى وارد بر پى، نوع و جنس زمين و نوع فونداسيون، تعداد و قطر ميلگردها را محاسبه مى كند. شما با در نظر گرفتن پوشش بتن در كف و ديواره هاى پى، ميزان خم ميلگرد (با توجه به قطر ميلگرد و جداول ارائه شده) و همچنين فاصله ميلگردها، ميلگردهاى طولى و عرضى كف فونداسيون را ترسيم نمائيد.

به طور مثال: مشخصات ميلگرد كف از طرف مهندس محاسب 2 ×6 Ø16@18cm اعلام شده است. يعنى در كف فونداسيون در 2 جهت طولى و عرضى 6 عدد ميلگردآج دار با قطر 16 ميلى متر و فاصله 18 سانتى متر از هم قرار گيرند.

مرحله شماره (۳): ميلگردهاى طولى و خاموت شناژها را ترسيم كنيد.

به طور مثال: ميلگردهاى طولى شناژ=4 Ø 14 خاموت هاØ 10 @ 25 cm

مرحله شماره (۴): همان طور که می بینید ترسیم تمام میلگردها نقشه را شلوغ و بیننده را سردرگم می کند. برای جلوگیری از هر گونه خطا در خواندن و اجرا کردن نقش هها، باید آ نها را ب هطور مختصر نشان داد. به تصویر مربوط به مرحله چهارم دقت کنید. از میلگردهای طولی و عرضی کف فونداسیون، فقط یکی را به صورت خوابیده ترسیم کرده و مشخصات فنی آ نرا نشان دهید. از خامو تها نیز فقط دو تای آ نرا در هر راستا، برای نشان دادن فاصله صحیح بین آ نها مشخص کرده و مشخصات فنی آ نرا معرفین مائید. جزئیات ترسیمی را انداز هگذاری کرده و کدهای ارتفاعی را بنویسید. نام و مقیاس ترسیم را زیر هر دتایل مشخص کنید.

فونداسيون تيپ

 مرحله شماره (۱): محدوده فونداسيون انتخاب شده را با مقياس 50

مرحله شماره (۲): مهندس محاسب با در نظر گرفتن بارهاى وارد بر پى، نوع و جنس زمين و نوع فونداسيون، تعداد و قطر ميلگرد ها را محاسبه مى كند. شما با در نظر گرفتن پوشش بتن در كف و ديواره هاى پى ، ميزان خم ميلگرد (با توجه به قطر ميلگرد و جداول ارائه شده) و همچنين فاصله ميلگردها، ميلگردهاى طولى و عرضى كف فونداسيون را ترسيم نمائيد. 2 اعلام شده است. يعنى در كف × 6 16Ø @ 18 cm بطور مثال: مشخصات ميلگرد كفاز طرف مهندس محاسب فونداسيون در 2 جهت طولى و عرضى 6 عدد ميلگردآجدار با قطر 16 ميلى متر و فاصله 18 سانتى متر از هم قرار گيرند. فونداسيون كنارى) ) F-

مرحله شماره (۳): ميلگردهاى طولى و خاموت شناژها را مطابق مشخص قبل، ترسيم كنيد.

مرحله شماره (۳): ترسيمات را نهائى كنيد.

فونداسيون تيپ ۵

مرحله شماره (۱): محدوده فونداسيون انتخاب شده را با مقياس 1 و با خط پر نازك ترسيم كنيد.

مرحله شماره (۲): ميلگردهاى طولى و عرضى كف فونداسيون را ترسيم نمائيد. مهندس محاسب مشخصات زير را براى اين فونداسيون محاسبه كرده است. مشخصات ميلگردهاى طولى و عرضى كف2 × 7_ Ø 16 @ 22 cm

مرحله شماره (۳): ميلگردهاى طولى و خاموت شناژها را مطابق مشخص قبل، ترسيم كنيد.

مرحله شماره (۴): ترسيمات را نهائى كنيد.

تمرین کارگاهی: پلان آکس بندی و محدوده ساخت یک ساختمان، آورده شده است.

  1. پلان فونداسیون کلاف شده ای با مشخصات زیر را ترسیم کنید.
  2. جدول تیپ مشخصات فونداسیون آن را تنظیم کنید.
  3. با نظر مربی خود، جزئیات اجرایی

سه فونداسیون متفاوت را با مقیاس 1ترسیم کنید.

مشخصات ابعاد:

0 متر / عرض شناژ= 60

1/30 متر × 1/ - فونداسیون گوشه= 30

2 متر ×1/ - فونداسیون کناری= 30

2 متر × - فونداسیون میانی= 2

0 متر / - ارتفاع پی و شناژ = 70

مشخصات میلگرد:

7 سانتی متر / - پوشش بتن کف = 5

- پوشش بتن دیواره ها = 5 سانتی متر

- میلگرد کف فونداسیون= میلگرد آج دار

- شماره 18 با فاصله 20 سانتی متر

- میلگرد طولی شناژ= 6 میلگرد آج دار شماره 14

- میلگرد خاموت= میلگرد آج دار شماره 10

با فاصله 15 سانتی متر50

ترسیم جزئیات فونداسیون نواری

قبل از ترسیم جزئیات سعی گردیده تا مراحل میلگرد گذاری فونداسیون نواری با ارائه چند تصویر به اختصار بیان شود. در ادامه نحوه ترسیم پلان اجرایی فونداسیون نواری ساختمان مسکونی مورد بحث، آورده شده است. بهتر است قبل از ترسيم جزئيات، پلان كوچكى از موضوع مورد بحث، به عنوان كليد يا راهنما انتخاب كرده و محل نام دارد، براى نام گذارى جزئيات Detail جزئيات ترسيم شده را روى آن نشان دهيد. از آن جائى كه جزئيات در لاتين نشان دهنده جزئيات شماره يك مى باشد. «D 1 » استفاده كرد.

مرحله شماره (۱): محدوده فونداسيون انتخاب شده را با مقياس 1 و با خط پر نازك ترسيم كنيد.

مرحله شماره (۲): با در نظر گرفتن پوشش بتن در كف و ديواره هاى پى، ميزان خم ميلگرد (با توجه به قطر ميلگرد و جداول ارائه شده) و همچنين فاصله ميلگردها، ميلگردهاى طولى كف فونداسيون را در دو جهت عمودى و افقى ترسيم نمائيد.

مرحله شماره (۳): ميلگردهاى عرضى كف فونداسيون را در دو راستاى عمودى و افقى ترسيم نمائيد.

مرحله شماره (۴): گاهى در محاسبات به ميلگردهاى بيشترى در محل اتصال ستون به فونداسيون نياز مى شود. در اين مرحله ميلگردهاى تقويتى را جداگانه ترسيم كنيد تا با موقعيت آن ها در كف ويا شبكه بالايى فونداسيون آشنا شويد. در پلان فونداسیون نواری جزئیات فونداسیون ها به صورت منفرد بیان نمی شوند؛ بلکه مشخصات میلگردگذاری در کل پلان ترسیم می شود. برای این که بتوان یک پلان فونداسیون نوا��ی را برای اجرا آماده کرد، باید سه پلان فونداسیون مجزا ترسیم کرد.

پلان شماره (۱): در این پلان میلگردهای طولی و عرضی اصلی کف و شبکه بالایی پی ترسیم می شود. برای جلوگیری از شلوغ شدن نقشه از هر نمونه در هر راستا یک میلگرد را به صورت خوابیده )به حالتی که خم میلگرد کاملاً مشخص باشد( ترسیم کنید. سپس مشخصات قطر و فاصله تکرار آن ها را مشخص کنید. در چند نقطه نیز علامت برش را معین کنید تا در ادامه ی کار، جزئیات آن را نشان دهید.

پلان شماره (۲): در اين پلان، ميلگردهاى تقويتى كف پى ترسيم مى شود. روى هر ميلگرد بايد تعداد، قطر و طول آن مشخص شود.

پلان شماره (۳): در اين پلان، ميلگردهاى تقويتى شبكه بالايى پى ترسيم مى شود. مانند پلان قبل، روى هر ميلگرد تعداد، قطر و طول آن را مشخص كنيد. در آخر، جزئيات ميلگرد گذارى براى مقاطع مشخص شده را ترسيم نمائيد. مقياس مناسب براى ترسيم جزئيات ميلگرد گذارى در مقاطع 11 مى باشد.

ستون هاى بتنى

قبل از ترسيم جزئيات سعى گريده تا مراحل ميلگرد گذارى ستون با ارائه چند تصوير به اختصار بيان شود. در ادامه نحوه ترسيم جزئيات آرماتور گذارى ستون هاى بتنى، آورده شده است. براى فهم بهترمطالب، جزئيات ميلگرد گذارى در ستون تيپ 3 پلان مورد بحث كتاب، به صورت گام به گام ترسيم شده است.

406 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر