0

کسب و کار تجارت الکترونیکی

یکشنبه, 02 مرداد,1401
کسب و کار تجارت الکترونیکی
 

کسب و کار تجارت الکترونیکی

هر توافقی که با رد و بدل کردن پول و یا معادل آن انجام شود تجارت است. کسب و کار مفهومی گسترده تر دارد و تجارت، بخشی از آن است. کسب و کار، فعالیت اصلی است که می تواند هدف مالی یا غیرمالی داشته باشد. برای مثال مدرسه یک نوع کسب و کار است؛ همچنین ادارات دولتی ارائه کننده خدمات عمومی نیز می توانند در دسته کسب و کارها قرار گیرند.

کسب و کارها را می توان براساس میزان انجام فعالیت های خود به صورت دیجیتالی دسته بندی کرد. یک فروشگاه اینترنتی فعالیت های دریافت سفارش و وجه را به صورت دیجیتالی انجام می دهد اما کالا به صورت فیزیکی به دست شما می رسد. پس در کسب و کار الکترونیکی فعالیت های مختلفی صورت می گیرد که ممکن است کاملا دیجیتالی نباشند.

بلیت های الکترونیکی یکی از انواع مزایای ایجاد کسب و کارهای الکترونیک است. دیگر نیاز به ایستادن در صف های طولانی برای تهیه بلیت نیست.

تجارت الکترونیکی

معمولا فعالیت های بازاریابی و تبلیغات، فعالیت های فروش، قیمت گذاری و غیره را می توان به صورت الکترونیکی انجام داد. در شکل زیر برخی فعالیت های مرتبط با تجارت الکترونیکی نشان داده شده است.

Image

دگردیسی دیجیتالی

پروانه ابتدا که از تخم بیرون می آید به صورت یک کرم است. این کرم، پیله ای به دور خود می تند، سپس در داخل پیله فرایند تبدیل شدن به پروانه آغاز می شود و در نهایت تبدیل به یک پروانه کامل می شود. به این فرآیند «دگردیسی» می گویند. در دنیای نوین نیز تحول یک فرآیند، کالا یا خدمت با بهره گیری از سازوکارهای دیجیتالی را دگردیسی دیجیتالی می گویند.

Image

دگردیسی دیجیتالی با عناصر آن قابل شناسایی است. مطابق تعاریف مختلف، عناصر متنوعی برای دگردیسی دیجیتالی وجود دارد. برخی از عناصر دگردیسی دیجیتالی به شرح زیر است:

Image

هوش مصنوعی

از دیرباز برای فهماندن دنیای پیرامون به ماشین، باید از زبان های قابل فهم برای ماشین استفاده می شد. این زبان ها کامل نبوده و استفاده از آنها دشوار بوده است. تعامل خودکار ماشین با انسان و محیط و فهم ماشین از دنیای پیرامون بدون ترجمه یک نفر واسطه به معنی هوش مصنوعی است. به عبارت دیگر «هوش مصنوعی» به سیستم هایی گفته می شود که می توانند واکنش هایی مشابه رفتار انسانی برای درک، یادگیری و ارائه راه حل برای شرایط از پیش تعریف نشده را از خود نشان دهند. تعاریف مختلفی برای هوش مصنوعی وجود دارد ولی به صورت عمومی، هوش مصنوعی عبارت است از اینکه چگونه می توان کامپیوترها را وادار به انجام کارهایی کرد که در حال حاضر انسان ها آنها را صحیح یا بهتر انجام می دهند. بازی های رایانه ای نمونه ای از هوش مصنوعی هستند که در آن، نرم افزار بازی، با فرد بازی کننده، تعامل دارد.

Image
جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

هوش مصنوعی سطوح مختلفی دارد. سیستم های هوشمند معمولی در تولید صنعتی نمونه ساده آن هستند. ربات های صنعتی بر اساس دما، رطوبت و فشار هوا مکان نقاط جوش را تغییر می دهند تا از استاندارد موجود انحراف پیدا نکنند.

رانندگی خودکار اتومبیل ها از نمونه های پیشرفته تر هوش مصنوعی محسوب می شود. هوش مصنوعی موجود در این خودروها بر اساس حسگرها، رادارها، اطلاعات ماهواره ای و مسیریابی، بهترین مسیر را انتخاب کرده و با پایش محیط اطراف، تشخیص تابلوها و شناخت محیط جاده، فعالیت رانندگی را انجام می دهد. ربات های امدادی که می توانند بدون کمک انسانی مسیر خود را در شرایط مختلف پیدا کرده و فعالیت های امدادی انجام دهند انواع پیچیده تر هوش مصنوعی هستند. آنها با توجه به شرایط مختلف تصمیم گیری کرده، مسیر مناسب را انتخاب می کنند و شرایط اولیه موجود را گزارش می دهند.

Image

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا این امکان را ایجاد می کند تا اطلاعات از اشیا جمع آوری و پردازش شود. خانه های هوشمند با تحلیل میزان رفت و آمد، سنجش نور، دما و کنترل لوازم خانگی سعی می کنند تا مصرف انرژی بهینه باشد. این خانه ها می توانند اطلاعات مربوط به خرید موارد مورد نیاز را برای خانه، به تلفن همراه بفرستند.

یک درخت که به اینترنت متصل است به همراه سیستم آبیاری خودکار، و حسگر میزان نور آفتاب، می تواند امکان آبیاری و کود دادن خودکار را برای درختان فراهم کند و یا در زمان مورد نیاز از طریق برنامه موجود در تلفن همراه به کاربر اطلاع دهد.بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون که بتوانند به شبکه اینترنت متصل شده و توسط برنامه ها و نرم افزارها (موجود در کامپیوتر، تلفن همراه و غیره) کنترل و مدیریت شوند را می توان «اینترنت اشیا» نامید.

مزارع هوشمند بر اساس حسگرهای موجود در سطح مزرعه، اطلاعات مربوط به زمان آبیاری و سطح مواد مغذی خاک (کود دادن) را برای کشاورز می فرستند، در سطح پیشرفته تر، فرایند آبیاری و کود دادن نیز به طور خودکار انجام شده و نتایج به کشاورز گزارش داده می شود.

به زبان ساده، ارتباط حسگرها و دستگاه ها با شبکه ای که از طریق آن می توانند با یکدیگر و کاربرانشان تعامل کنند را می توان اینترنت اشیا دانست. این مفهوم می تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلوزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیر ساخت های شهری و ترافیک باشد.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم کامپیوتر به صفحه دیپلم کامپیوتر مراجعه کنید.

728 رتبه بندی این مطلب:
5.0
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید