2

اصول و مراحل ترسیم پلان های اجرایی

شنبه, 25 تیر,1401
اصول و مراحل ترسیم پلان های اجرایی
 

اصول ترسیم پلان طبقات:

اصول ترسیم پلان طبقات مانند پلان طبقه ی همکف است. پلان طبقات باید هم مقیاس با پلان طبقه ی همکف ترسیم شوند تا بتواند بر آن منطبق شوند و هماهنگی لازم بین دیوار های نما، ستون ها، دیوارهای باربر، پله ها و داکت های عمومی کانال های تهویه و لوله های آب و فاضلاب و... بوجود آید. معمولأ برای هر طبقه یک پلان مستقل ترسیم می شود. اگر پلان های یک ساختمان در طبقات مختلف دقیقأ عین هم باشند برای همه ی آن ها یک پلان تیپ طرّاحی و ترسیم می شود. اگر پلان های طبقات از پلان همکف کوچک تر باشند ترسیم بعضی از جزئیات ضروری و جداول در و پنجره در حاشیه ی آن می تواند کار مجریان را تسهیل نماید.

ساختمان های دو یا چند طبقه:

ساختمان چند طبقه، که هر طبقه پلان مستقلی دارد. پلان ها به ترتیب در یک یا چند برگه پشت سر هم ترسیم و شماره گذاری می شوند.

پلان زیرزمین A1001

پلان همکف A1002

پلان طبقه ی اول و... A1003

برای معرفی طبقات مشابه از یک پلان تیپ استفاده می شود.

ساختمان های نیم طبقه:

ساختمان هایی را که کف طبقات آن کمتر از یک طبقه با هم اختلاف سطح دارند اصطلاحأ نیم طبقه می گویند. پلان دو نیم طبقه ی متوالی را می توانیم با هم ترسیم کنیم.

در این حالت طبقه ی همکف بزرگ تر از طبقه ی اول است.  در ترسیم طبقه ی اول می توانیم بام طبقه ی همکف را برای خوانایی بیشترطرح رسم کنیم. ترسیم این پلان ها در سقف های شیبدار گاهی پیچیده می شود.

اصول ترسیم پلان زیر زمین مانند ترسیم پلان سایر طبقات ساختمان است. با این تفاوت که پشت بعضی از دیوار های این طبقه خاک، رطوبت و ریشه ی گیاهان قرار می گیرد و همین امر تفاوت هایی را در شکل طراحی و ترسیم دیوار ها و کف، نورگیری و نحوه ی تهویه ایجاد می نماید.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

دیوار های زیر زمین علاوه بر ویژگی های دیوارهای طبقات دیگر باید در مقابل نیروی رانش خاک و احتمال نفوذ رطوبت و ریشه های گیاهان مقاومت نماید. کف زیر زمین نیز که در مجاورت خاک، رطوبت و تبادل حرارتی با زمین قرار دارد باید نسبت به رطوبت عایق بندی شود.

فاضلاب طبقات ساختمان را می توان به راحتی با جریان ثقلی به طرف شبکه های فاضلاب حرکت داد. در بسیاری از مواد به دلیل پایین بودن کف زیر زمین از این روش نمی توانیم برای دفع فاضلاب زیرزمین استفاده کنیم، لذا در طرح و ترسیم پلان زیرزمین باید روش مناسبی برای دفع فاضلاب پیش بینی شود.

دسترسی به زیرزمین ها مانند دسترسی سایر طبقات ساختمان از طریق ایجاد پله، آسانسور و شیب راهه در داخل و یا خارج ساختمان عملی می شود. در زیرزمین های چند طبقه ی ساختمان های بزرگ پیش بینی خروجی های اضطراری و امکانات لازم برای تخلیه ی آب ضروری است.

فضای معماری به منظور ایجاد محیط مناسب برای حرکت و فعالیت، زندگی و استراحت انسان طراحی می شود. لذا باید با نیاز های جسمی و روانی انسان تطابق کامل داشته باشد.

ما برای انجام راحت و بهتر فعالیت های روزانه مانند نشستن، خوابیدن، غذا خوردن، مطالعه کردن، کار و تفریح نیاز به استفاده از مبلمان و لوازم مناسب داریم.

در طراحی و ترسیم مبلمان فضا های معماری عوامل زیادی چون، فرم و مقی��س، تناسبات و جهت فضا، محل درها و مسیر های حرکت و نیز موقعیت پنجره ها، نور و منظر فضا،عناصر ارزشمند موجود و محل لوازم تأسیساتی مانند آب، کلید، پریز برق و... مورد توجه قرار می گیرند تا مبلمان تهیه شده، راحت، ایمن و زیبا باشد و با انعطاف پذیری و دوام کافی امکان استفاده ی طولانی مدت از فضا را فراهم آورد.

برای یادآوری استاندارد ها و اصول مبلمان فضا ها می توانید به کتاب « اصول و مبانی طراحی معماری» مراجعه کنید.

مبلمان ممکن است عمومی و پیش ساخته بوده و یا برای منظوری خاص مثلأ کتاب خانه، سالن اجتماعات و... ساخته شود. همچنین ممکن است ثابت یا متحرک باشد.

برای ترسیم پلان مبلمان و معرفی دکوراسیون یک فضا از خطوط نازک بر حسب مقیاس نقشه استفاده از سایه و رنگ و بافت کیفیت فضا های داخلی و حتی نوع کف سازی را به خوبی مجسّم کنیم.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم نقشه کشی (معماری) به صفحه دیپلم نقشه کشی مراجعه کنید.

749 رتبه بندی این مطلب:
4.6
0
0

roham

سلام بسیار مفید


0
0

مشاور آموزشی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما، ممنونیم از نظر خوبتان

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر