0

دنیای مجازی و مفاهیم جدید

دوشنبه, 03 مرداد,1401
دنیای مجازی و مفاهیم جدید
 

دنیای مجازی و مفاهیم جدید

دنیای مجازی دنیایی در امتداد دنیای واقعی است. به عبارت دیگر، در دنیای مجازی انسان به وسیله مولفه هایی، دنیای واقعی را به نحوی ��بیه سازی کرده که به شکل برنامه ریزی شده،اهداف سازندگان و افراد درون آن را دنبال می کند. ترکیب دنیای مجازی با واقعی باعث ایجاد زمینه های جدید به صورت واقعیت مجازی و واقعیت افروده، شده است.

واقعیت افزوده

ترکیب دنیای مجازی و واقعی با نام «واقعیت افزوده» مطرح است. واقعیت افزوده نمایش اطلاعات بر روی تصویر زنده است. سیستم های حضور و غیاب جدید را در نظر بگیرید. در گذشته این سیستم ها به وسیله اثر انگش�� فرایند شناسایی افراد را انجام می دادند. اما اکنون با شناسایی چهره افراد، اطلاعات را بر روی تصویر زنده فرد نمایش می دهند. این مثال نمونه ای از واقعیت افروده است.

Image

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی، شبیه سازی دنیای واقعی با تعامل فیزیکی است. برای مثال دستگاه های شبیه ساز پرواز را در نظر بگیرید. در این دستگاه تمام اتفاقات، حرکت ها و محیط ها، شبیه سازی شده بر اساس واقعیت هستند. فردی که در درون دستگاه است اطلاعات واقعی را به صورت مجازی دریافت کرده و با آن تعامل می کند.

نمونه هایی از دستگاه شبیه ساز پرواز و عینک های واقعیت مجازی را در شکل می بینید.

Image

شبکه اجتماعی

با پیشرفت تمدن بشری، اولین اجتماعات انسانی شکل گرفت. این اجتماعات ایجاد کننده قبایل، روستاها و بعد شهرها بوده اند. با بزرگ تر شدن اجتماعات انسانی اولین جوامع به وجود آمدند.

اجتماعات مجازی شکل دهنده شبکه های اجتماعی هستند. درون یک شبکه اجتماعی، گروهی از انسان ها باهم تعامل دارند. در شبکه های اجتماعی افراد به وسیله انتشار دیجیتالی اطلاعات، حضور دیجیتالی دارند. حضور دیجیتالی نیازمند حضور فیزیکی همیشگی نیست. فرض کنید یک پیام از طریق پست الکترونیکی دریافت کرده اید، شما به واسطه حضور دیجیتالی پیام را گرفته اید ممکن است در زمان دیگری آن را مشاهده کنید، یا در لحظه ارسال پیام در سرویس ایمیل خود حضور نداشته باشد.

تفاوت وب 2 با 1 و انواع آن

در برخی از وب سایت ها کاربران فقط می توانند محتوای موجود را دریافت کنند و نمی توانند در آن محیط با دیگران تعامل داشته باشند. این وب سایت ها مبتنی بر وب یک (نسل اول وب) هستند. درحالی که وب دو (نسل دوم وب)، تعامل را به عنوان رکن اصلی معرفی می کند. شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب دو است. وب دو به واسطه ابزارهای تعاملی آن از وب یک متمایز می شود. شبکه های اجتماعی، ویکی ها، بلاگ ها و آر اس اس از انواع ابزارهای وب دو هستند.

ویکی ها، وب سایت هایی هستند که در آن افراد مختلف (عضو و غیر عضو) می توانند صفحاتی را با موضوعات مختلف ایجاد کرده و برای آن تولید محتوا ایجاد کنند. دسترسی و ویرایش به این صفحات برای همه آ��اد بوده و افراد می توانند به مرور زمان محتوای موجود را بهبود بخشیده و در صورت نیاز تصحیح کنند. باید دانست که به دلیل قابل ویرایش بودن مطالب توسط هر فرد، مطالب موجود در ویکی ها قابل استناد نیست.

کاربردهای شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی به عنوان قوی ترین و کامل ترین ابزار تعاملی (و در نتیجه وب دو) دارای کاربردهای بسیار فراوانی نظیر برقراری ارتباط، دریافت اطلاعات عمومی و تخصصی، انجام فعالیت های تجاری، آموزش و غیره هستند.

امنیت

جوامع دیجیتالی و شبکه های اجتماعی همانند جوامع سنتی از انسان ها تشکیل شده است. وجود انسان های بسیار زیاد در این جوامع و برداشته شدن مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و تخصصی باعث می شود شبکه های اجتماعی مانند شمشیر دولبه، هم سازنده و هم مخرب می باشند.

استفاده از اطلاعات تخصصی افراد مختلف و تعامل با صاحب نظران از مزایای شبکه های اجتماعی است. از سوی دیگر افراد هویت دیجیتالی خود را از طریق اطلاعاتی که به اشتراک می گذارند تعریف می کنند. این اطلاعات می تواند به صورت عمدی یا غیرعمدی ناصحیح باشد و موجب گمراهی کاربران دیگر شود. از سوی دیگر بسیاری از اطلاعات افراد، بدون اینکه خود بدانند، برای سایر اعضای یک شبکه قابل رویت است. در نتیجه با تعامل در شبکه های اجتماعی ممکن است برخی از اطلاعات به صورت ناخواسته افشا گردد.

امنیت و حریم خصوصی

افراد برای حضور دیجیتالی خود سطوح مختلفی از اطلاعات شخصی مانند نام، سن، اطلاعات بانکی، اطلاعات تماس و غیره را ارائه می کنند. تصمیم گیری در مورد ارائه این در سایت های معتبر باید پس از مطالعه قسمت «حریم خصوصی» انجام شود. تمامی ارائه کنندگان خدمات دیجیتالی موظف به رعایت قوانین حریم خصوصی هستند.

در شبکه های اجتماعی اطلاعات با آزادی بیشتری منتقل می شوند و این امر امکان سواستفاده از آنها را بیشتر می کند. امروزه مهندسی اجتماعی به عنوان یکی از راه های سواستفاده در شبکه های اجتماعی متداول است. «مهندسی اجتماعی» راه دریافت اطلاعات از کاربر توسط افراد سودجو است به طوری که کاربر متوجه نیت سو آن افراد نباشد. برای مثال: افرادی که به دریافت اطلاعات حساب بانکی و یا وجه به نام سازمان های خیریه اقدام می کنند.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

ابزار های مخرب

راه های بسیاری برای دریافت اطلاعات و سواستفاده از کاربران وجود دارد. ویروس ها، تروجان ها، ترس افزارها و غیره، انواع مختلفی از ابزارهای سواستفاده هستند.

برای مثال: در ابتدای نشانی سایت بانک ها (اچ تی تی پی اس) قرار دارد. حرف اس نشانگر وجود کانال ارتباطی ایمن بین سایت مقصد و کاربر است. در این حالت اطلاعات منتقل شده بین وب سایت و کاربر رمزگذاری می شود و در مقابل حملات رایانه ای ایمن است.

داده کاوی

وجود اطلاعات بسیار زیاد در شبکه های اجتماعی موجب می شود که بتوان با رعایت نکات اخلاقی، قانونی، اجتماعی و فنی به حجم انبوهی از اطلاعات دست یافت و آنها را با اهداف مختلف تحلیل کرد. به عنوان مثال تولید کنندگان تلفن همراه با تحلیل اطلاعات کاربران شبکه های اجتماعی، سلایق، اطلاعات جمعیت شناختی و نوع دستگاه های مورد استفاده را مشخص کرده و بر آن اساس محصولات خاص هر منطقه جغرافیایی را طراحی می کنند.

فرض کنید می خواهید یک محصول یا خدمت جدید تولید کنید. برای این منظور به اطلاعاتی در مورد طراحی، تولید، بازار هدف و غیره نیاز است. شبکه های اجتماعی، محل مناسبی برای جمع آوری و تحلیل این اطلاعات هستند. «داده کاوی» راه انجام این کار است. به بیان دیگر داده کاوی استخراج اطلاعات نهان یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از داده ها است.لذا می توان اطلاعات لازم را درچرخه عمر محصول به وسیله داده کاوی به دست آورد. «چرخه عمر» محصول با معرفی آن به بازار شروع می شود. پس از آنکه محصول در بازار شناخته شد، از نظر فروش رشد می کند، به بلوغ می رسد و پس از مدتی حضور در بازار با ورود رقبا فناوری های جدید یا مدل های به روز، فروش آن افت پیدا می کند.

Image

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم کامپیوتر به صفحه دیپلم کامپیوتر مراجعه کنید.

1713 رتبه بندی این مطلب:
4.9

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر