0

شیوۀ استقرار زندگی در طبیعت

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401
شیوۀ استقرار زندگی در طبیعت
 

شیوۀ استقرار زندگی در طبیعت

  •  انواع نقشه
  • انواع ابزارها و روش های جهت یابی در طبیعت
  • انواع علائم مصور در طبیعت
  • انواع وسایل و تجهیزات لازم در طبیعت گردی

انواع نقشه:

یکی از اصول مهمی که هر راهنمای گردشگری و به ویژه راهنمای طبیعت گردی در ابتدا باید با آن آشنا شده و تسلط کافی داشته باشد، جهت یابی و روش های آن می باشد. زندگی در طبیعت نیازمند تخصص های ویژه ای می باشد که یک راهنمای طبیعت گردی هرگز نباید از یادگیری آنها غافل شود.

تعریف نقشه:

تصویر افقی از سطح زمین می باشد که عوارض و پدیده های روی زمین را به اندازۀ مورد نیاز کوچک کرده است.

تاریخچه نقشه:

پیدایش اولین نقشه در جهان تاریخ مشخصی ندارد. اما قدیمی ترین نقشه های موجود را می توان نقشه های کشیده شده بر روی لوح های گلی یا نقشه های اطراف رود نیل دانست. نقشه های اطراف رود نیل حدود املاک شخصی را نشان می دادند.

اولین نقشۀ علمی جهان توسط بطلمیموس که در قرن های اول و دوم میلادی زندگی می کرد تهیه شده و می توان کار بطلمیموس را اساس تهیۀ نقشه دانست. در قرون وسطی نقشه هایی تهیه می شود که فقط سه قارۀ اروپا، آسیا و آفریقا درآن نمایش داده می شد و دریای مدیترانه با حرف T  نشان داده می شود که در مرکز نقشه قرار داشت. قدم بعدی در توسعه نقشه ها در قرن 15و 16 بود که اکتشافات جغرافیایی صورت گرفت. پس از آن گسترش دریا نوردی در قرن های 16 و 17 نیاز به نقشه را افزایش داد و سر انجام وقوع جنگ های جهانی اول و دوم نقشه کشی و نقشه های جغرافیایی را عملی تر کرد.

انواع نقشه:

نقشۀ توپو گرافی:

این نوع نقشه که پستی ها و بلندی ها و ارتفاعات روی زمین را به صورت خطوط منحنی های بسته نشان می دهد.

نقشه های موضوعی:

این نقشه ها بر اساس یک موضوع بخصوص تهیه می شود. نقشه های طبیعی، نقشه های انسانی و نقشه های اقتصادی.

انواع نقشه های طبیعی:

نقشه های زمین شناسی، ژئوموفولوژی، اقلیم شناسی، منابع آب، خاک شناسی و پوشش گیاهی.

انواع نقشه های انسانی:

نقشه های جمعیت، مهاجرت، روستایی، شهری، توریست، سیاسی و فرهنگی.

انواع نقشه های اقتصادی:

نقشه های صنایع، کشاورزی، صادرات و واردات.

تعریف مقیاس:

به میزان کوچک شدن اشیاء پدیده ها و عوارض واقعی بر روی نقشه، مقیاس گفته می شود.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

انواع مقیاس:

 مقیاس کسری:

این مقیاس به صورت عددی نشان داده می شود و به صورت کسری می باشد که صورت آن عدد یک قرار می گیرد.

مقیاس ترسیمی:

این مقیاس ها به صورت خطوط درجه بندی شده، نشان داده می شود و کار کردن با این مقیاس راحت تر است و دارای دو بخش است؛

  1. پاشنه مقیاس که تقسیم بندی زیر مقیاس را نشان می دهد؛
  2. بخش اصلی مقیاس.

به علت کاربرد بیشتر مقایس کسری با مثال هایی به توضیح بیشتر این مقیاس می پردازیم:

این روش از طرق بیان کردن ارتباط بین مقیاسی نقشه و مقدار واقعی آن در روی زمین صورت می گیرد. این ارتباط به صورت یک کسر نشان داده می شود. اگر چه این مقیاس به نام مقیاس کسری معروف شده است اما معمولآ به شکل یک نسبت توشته می شد. برای مثال نمایش کسری 1:100000 به صورت نوشت. اگر طول و عرض نقشه در عدد 100000 ضرب شود اندازه های واقعی آن به دست می آید. در این نقشه، یک سانتی متر از نقشه برابر 100000 سانتی متر روی زمین یا 1000 متر ئ یا یک کیلومتر است.

مثال:

اگر4 سانتی متر از نقشه ای 400 متر را در روی زمین را نشان دهد، نمایش کسری آن چقدر است؟

4 سانتی متر 400 متر را روی زمین نمایش می دهد.( واحد های اندازه گیری باید همجنس شود، یعنی تغییر متر به سانتی متر لازم است). بنابراین 4 سانتی متر 4000 سانتی متر را نشان میدهد. و یک سانتی متر 1000 سانتی متر را نشان می دهد، پس نمایش کسری  برابر 1:1000 خواهد بود.

انواع نقشه از نظر مقیاس:

نقشه های بزرگ مقیاس:

این نقشه ها دارای عدد کسری کوچک تری هستند یعنی عارضه اندازه کمتری کوچ شده اند و به اندازه واقعی نزدیک ترند. مانند نقشه شهر تهران.

نقشه های کوچک مقیاس :

این نقشه ها با مقیاس کسری بزرگتری تهیه می شوند یعنی عدد زیر کسر بسیار بزرگتر است و عوارض به اندازه بیشتری کوچک شده اند، مانند نقشه ایران و نقشه جهان نما.

الف) جهت یابی در روز:

جهت یابی با خورشید:

خورشید، صبح تقریبا از سمت شرق طلوع می کند، و شب تقریبا در سمت غرب ، غروب می کند.این مطلب فقط در اول بهار و پاییز صحیح است، یعنی در اولین روز بهار و پاییز خورشید دقیقا از شرق، طلوع و در غرب، غروبی می کند،ولی در زمان های دیگر، محل طلوع و غروب خورشید نسبت به مشرق و مغرب مقداری انحراف دارد. در تابستان طلوع و غروب خورشید شمالی تر از شرق و غرب است، و در زمستان جنوبی ازشرق و غرب می باشد. تنها جایی که خورشید همیشه دقیقا از شرق، طلوع و در غرب، غروب می کند، استواست. ظهر شرعی یا ظهر نجومی، در موقعیت جغرافیایی، دقیقا هنگامی است که خورشید به بالاترین نقطۀ خود در آسمان می رسد و ظهر شرعی حدودا نیمه بین طلوع آفتاب و غروب آفتاب است. حرکت خورشید از شرق به غرب است و این هم می تواند روشی برای یافتن جهت های جغرافیایی باشد.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم گردشگری به صفحه دیپلم گردشگری مراجعه کنید.

677 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر