0

درس چهارم از فصل 6 مهارت راهنمای عمومی گردشگری

پنجشنبه, 18 خرداد,1396
درس چهارم از فصل 6 مهارت راهنمای عمومی گردشگری
 

در این درس با تنوع جغرافیایی ایران و نقش اون در گردشگری آشنا میشیم.

ایران از سمت شمال به ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، از غرب به ترکیه و عراق، از شرق به افغانستان و پاکستان، از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود میشه. طولانیترین مرز ایران با عراق و کوتاهترینش با ارمنستانه.

ایران سرزمین مرتفعی محسوب میشه و بسیاری از مناطقش از سطح دریا بیش از 1000 متر ارتفاع دارن که این یکی از جاذبه های گردشگریه.

سه رشته کوه ایران رو محصور کرده. البرز در شمال، زاگرس در غرب و تخت سلیمان در شرق از خراسان تا بلوچستان.

مهمترین قله های ایران عبارتند از: دماوند در شمال شرقی تهران، سبلان در غرب اردبیل، سهند در جنوب تبریز، زردکوه در بختیاری، دنا در شمال یاسوج و تفتان در زاهدان.

ایران کشور وسیعیه و حدود 1648000 کیلومتر مربع وسعت داره. در قلب خاورمیانه قرار گرفته.

دریاچه خزر بزرگترین دریاچه دنیاست.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

دیدنیهای طبیعی زیادی داره مثل کوهها، جنگلها، شبهای پر ستاره کویر، آتشفشانهای خاموش پوشیده از برف، کوچ کاروانهای عشایر و سواحل.

دشت هامون در زمانهای مختلف چهره متغیری داره، از شن و سنگ و سیلاب و برف و گاهی پر از گل و گیاه.

در ایران میشه انواع نمونه های طبیعت رو دید، از کوههای بلند، جلگه ها، دشتهای هموار، کویر، رودها و دریاچه ها.

همیشه میشه در گوشه ای از ایران یکی از چهارفصل رو دید. مثلا میشه در زمستان در سواحل جنوب شنا و همون موقع در کوههای شمال اسکی کرد.

استانهای جنوبی که بخشی از جلگه بین النهرین هستن، خیلی هموار و مسطحند و ارتفاع کمی دارن. در این مناطق میشه مناظر خیلی زیبایی رو دید. 

در مناطق کویری هنوز آثار کاروانسراها و آب انبارها وجود داره. طبیعت کویر با ماسه های روان، کویرهای نمکی، رودهای شور، طبیعتی جذاب داره.

در استانهای آذربایجان، کردستان و همدان سازندها و غارهای آهکی زیادی هست که خیلی مورد توجه گردشگرانه.

کوههای ایران مربوط به چین خوردگیهای دوران سوم زمین شناسیه که بعضی از اونها با منشا آتشفشانی موجب پیدایش چشمه های آبگرم معدنی شده. در ایران بیش از 500 چشمه معدنی شناخته شده که برای آشامیدن و استفاده های درمانی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیره.

متوسط بارندگی سالیانه ایران 240 میلیمتره. حدود دو سوم از وسعت ایران آب و هوای گرم و خشک داره و دارای فصول مختلف و نوسان زیاد دمای روزانه است.

 

 

1474 رتبه بندی این مطلب:
5.0
 

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر