• مدار روشنایی و خبری

  • مدار روشنایی و خبری

سیم ها و انواع آن ها

ساختمان سیم

سیم ها از دو قسمت هادی و عایق تشکیل شده اند. هادی سیم ها عموما مسی یا آلومینیومی هستند. ولی از مس، به دلیل داشتن حجم کم و هدایت بهتر (نسبت به دیگر فلزات) بیشتر استفاده می شود. عایق سیم ها از موادی پلاستیکی هستند که آن را به صورت لایه ای روی هادی روکش میکنند.

هادی های مورد استفاده در سیم کشی:

چون در مدار های الکتریکی از انواع مختلف هادی ها استفاده می شود لازم است که اشکال و مشخصات الکتریکی متداول ترین آن ها را بشناسید و فرا گیرید برای مقایسه مقدار مقاومت و اندازه فیزیکی یک هادی با هادی دیگر باید واحد استانداردی در دست باشد. برای اندازه گیری قطر یک سیم، میلی متر و برای طول آن واحد متر، در نظر گرفته شده است. استاندارد سطح مقطع  سیم ها به میلی متر مربع است و از آن برای شماره گذاری سیم های روکش دار استفاده می شود. مثلا سیم شماره یک و نیم به معنی آن است که سطح مقطع سیم 5/1 میلی متر مربع است.

انواع سیم ها

معمولا جنس، عایق و نوع کاربرد سیم ها با حروف مشخص و استانداردی روی روکش خارجی آنها نوشته می شوند. به طوری که طبق استاندارد هر حرف معنی خاص خود را دارد.

کابل کواکسیال

مورد مصرف: برای سیم های آنتن تلویزیون و رابط دستگاه های صوتی و تصویری.

همانطور که گفته شد در سیم کشی ساختمان و وسایل مختلف به کار برده می شود که شناسایی هر یک توانایی انتخاب و کاربرد آن ها را افزایش میدهد. در این قسمت مهم ترین اجزای ضروری مدار برای سیم کشی تاسیسات الکتریکی تشریح می شود.

کلید ها

برای متوقف کردن جریان، باید حداقل یکی از سیم های حامل جریان الکتریکی قطع شود. یعنی مدار الکتریکی باز شود. برای به کار انداختن مجدد دستگاه باید مسیر قطع شده به حالت اول برگردد، یعنی مدار بسته شود. وسیله ای که عمل قطع و وصل را در مدار انجام می دهد کلید نام دارد. کلید ها متناسب با نوع عملکرد در مدار به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند.

کلید یک پل

این کلید دارای یک پل، به عبارت دیگر یک دکمه قطع و وصل مسیر عبور در جریان است. دکمه قطع و وصل ممکن است به صورت فشاری، بالا و پایین یا چرخشی  میباشد. محفظه و سایر قسمت های عایق این کلید از جنس پلاستیک است. کلید یک پل در دو نوع توکار و روکار ساخته می شود.

کلید دو پل

این کلید از دو کلید یک پل تشکیل شده است، که در مجاورت هم قرار گرفته و در یک محفظه پلاستیکی گذاشته شده اند. با کلید دو پل می توان دو دسته لامپ را روشن و خاموش کرد.

کلید تبدیل (تعویض)

این کلید دارای دو مسیر جریان است که با تغییر وضعیت این کلید می توانیم این دو مسیر را برای عبور جریان انتخاب کنیم. معمولا این کلید تبدیل در راهرو ها و سالن ها که دارای درب های ورودی و خروجی، روشنایی را کنترل کرد.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

پریز ها

پریز برق

هر گاه بخواهیم انرژی الکتریکی را مستقیا مورد استفاده قرار دهیم، نیاز به وسیله ای داریم که بتوانیم انرژی الکتریکی موجود در خانه، مغازه، کارگاه یا کارخانه را به دستگاه مورد نظر (مانند یخچال، بخاری و ...) برسانیم. این اتصال توسط جزئی از مدار به نام پریز انجام می شود. پریز ها با دو دسته کار تقسیم می شوند.

برای حفاظت اشخاص و کاهش خطرات برق گرفتگی، از سیم حفاظت توسط سیم زمین استفاده می شود. در سیستم حفاظت توسط زمین بدنه دستگاه ها به وسیله سیمی به زمین وصل می شود و خطر برق گرفتگی در اثر تماس با بدنه دستگاه را از بین میبرد.

پریز تلفن

برای تلفن پریز های مخصوصی ساخته شده است. علامت تلفن روی پریز تلفن نوشته می شود.

انواع دیگر پریز، پریز آنتن می باشد.

جعبه تقسیم

در سیم کشی اغلب لازم است که از سیم ها انشعاب گرفته شود. به همین دلیل در مسیر سیم ها جعبه ای به نام جعبه تقسیم در دو نوع رو کار و تو کار ساخته می شود.

لامپ ها

لامپ وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی نورانی تبدیل می کند و برای روشنایی استفاده می شود. امروزه لامپ های روشنایی در انواع مختلف ساخته شده اند.

رله زمانی

رله های زمانی در انواع مختلف و با ساختمان های گوناگونی ساخته می شود. برای این که تعدادی لامپ را از چند نقطه روشن و خاموش کنند (مثلا راهرو های طویل و دارای خروجی های متعدد و یا در راه پله ساختمان ها) از نوعی رله زمانی استفاده می شود که به آن رله راه پله می گویند. در مدار روشنایی راه پله با رله زمانی، با فشار به یک شستی که به جای کلید به کار گرفته شده است، رله شروع به کار می کند و لامپ های راه پله روشن می شود و پس از گذشت زمان معینی که از قبل تنظیم شده است، خاموش می شوند.

بر روی رله های راه پله معمولا دکمه ای وجود دارد که سه حالت خاموش، روشن دائم و روشن زماندار توسط آن انتخاب می شود. معمولا زمان تنظیمی بر روی رله به گونه ای است که فرد پس از ورود به راه پله بتواند با روشنایی لامپ ها به اخرین واحد آپارتمان برسد. محل مناسب برای نصب این رله در ورودی ساختمان کنار کنتور برق است.

 

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم نقشه کشی (معماری) به صفحه دیپلم نقشه کشی مراجعه کنید.

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر