0

درس هشتم از فصل 11 مهارت راهنمای عمومی گردشگری

ﺳﻪشنبه, 23 خرداد,1396
درس هشتم از فصل 11 مهارت راهنمای عمومی گردشگری
 

در این درس با قوانین حمل و نقل آشنا میشیم.

حمل بار در قطار

وسایلی که مسافر میتونه در قطار همراه داشته باشه شامل: کیف دستی و بسته و چمدان کوچک حاوی وسایل شخصی، صندلی چرخدار، کالسکه بچه، قفس پرندگان حداکثر در ابعاد 40 سانتیمتر.

وسایلی که مسافر نباید همراه داشته باشه شامل: اسلحه، مهمات، مواد منفجره، اشیای قاچاق، مواد سمی و اسیدی، بیماریزا و بدبو، مواد آتش زا و سوختنی، گاز پیک نیکی، مواد رادیو اکتیو، حیوانات اهلی و وحشی، بارهای حجیم.

مسئولیت نگهداری وسایل مسافر به عهده خودشه و شرکت رجا مسئولیتی در این مورد نداره. مهماندار و مامور نیروی انتظامی بعد از تخلیه قطار سالنها رو بازرسی میکنن و وسایل به جا مونده رو صورت جلسه کرده و در دفتر نیروی انتظامی ایستگاه نگهداری میکنن. اشیای فاسد شدنی مشمول این قانون نمیشن.

بار غیرهمراه یا توشه

شامل وسایلیه که مسافر نباید در کوپه همراه داشته باشه و باید توسط واگن بار حمل بشه. از قبیل چمدانهای بزرگ، صندوق میوه، محمولات تجاری و اشاییی که بیشتر از 75 سانتیمتر هستند. این قبیل بارها باید تا 45 دقیقه قبل از حرکت قطار به باجه توشه (باگاژ)

حمل بار در هواپیما

حمل انواع مواد آتشزا و منفجره، انواع کپسول و اسپری شیمیایی تحت فشار، مواد اسیدی و خورنده با هواپیمای مسافری ممنوعه.

خروج صنایع دستی ایرانی، انواع خشکبار، فرش ماشینی، حداکثر 150 گرم طلای ساخته شده بدون نگین و تا سه کیلو نقره ساخته شده بدون نگین بدون محدودیت همراه مسافر آزاده ولی نباید جنبه تجاری داشته باشه.

خروج فرشهای نفیس دستبافت، اشیای عتیقه، آثار هنری اصیل، کتابهای خطی و چاپ سنگی، تابلوهای خوشنویسی، مینیاتور، سکه های گرانبها، اسلحه و مهمات همراه مسافر ممنوعه.

ورود انواع سلاحهای گرم اعم از شکاری و نظامی و ورزشی، ابزار برنده مثل تیغ، بطری، قیچی و پنجه بکس و اسلحه های اسباب بازی که شبیه اسلحه واقعی هستند به کابین هواپیما ممنوعه.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

سفر با هواپیما

بار مجاز مسافران هوایی دو گروه است:

Carry on items وسایلی مثل اورکت، چتر، عصا، دوربین کوچک، نشریات، غذای نوزاد در بلیت ذکر نمیشه و مسافر میتونه همراه خودش به داخل هواپیما ببره.

Check in items ساک و بسته هایی که مسافر قبل از پرواز تحویل شرکت هوایی میده و در بلیت ذکر میشه. حداکثر وزن مجاز حمل بار رایگان در پروازهای داخلی با بلیت معمولی 20 کیلو، بلیت کلاس C 30 کیلو و بلیت کلاس D 40 کیلوئه. حداکثر ابعاد اون 115 سانتیمتره و چمدانهای بدون سرنشین 4 روز قبل پذیرش میشن.

شرکت هوایی مسئولیتی در مورد گم شدن اشیای گرانقیمت موجود در بار نداره و توصیه میشه مدارک مهم و اشیای قیمتی رو با خودتون به داخل کابین ببرین.

زمان خاتمه پذیرش مسافر در پروازهای خارجی 45 دقیقه قبل از پرواز و داخلی 20 دقیقه قبل از پروازه. به همین علت توصیه میشه در پرواز خارجی 3 ساعت و در پرواز داخلی یک ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه باشین.

مسافرین کمتر از دو سال با 10% قیمت بلیت بدون صندلی میتونن پرواز کنن و 10 کیلو هم بار مجانی دارن. بین 2 تا 12 سال با 50% قیمت بلیت و صندلی و مقدار بار بزرگسال پرواز میکنن.

کودکان 5 تا 12 ساله میتونن بدون همراه پرواز کنن و باید افرادی که قبلا معرفی شدن، در فرودگاههای مبدا و مقصد تا آخرین لحظه همراه کودک باشن.

شرایط لغو بلیتهای داخلی

اگه مسافر تا ساعت 12 ظهر سه روز قبل از پرواز جای ذخیره شده رو لغو کنه، 5% از قیمت بلیت کسر و بقیه پول پس داده میشه. اگه بین 12 ظهر سه روز تا روز قبل از پرواز بلیت رو پس بده، 10% از قیمت کسر و بقیه پس داده میشه. از 12 ظهر روز قبل تا 30 دقیقه قبل از پرواز 30% قیمت بلیت کسر میشه. اکه مسافر تا 30 دقیقه به پرواز در فرودگاه حاضر نشه، ا��صراف از پرواز محسوب میشه و 50% بهای بلیت استفاده نشده برگردونده میشه.

شرایط لغو بلیتهای خارجی

اگه مسافری در ساعتت مقرر به فرودگاه نیاد، Noshow محسوب میشه. ضمنا در مقررات ایران اگه مسافری بعد از 24 ساعت مونده به پرواز بلیتش رو پس بده، مشمول قوانین Noshow میشه و برای رزرو دوباره‌ی بلیت فقط باید هزینه مربوطه رو بده. اما در صورت پس دادن بلیت هزینه ای ازش کم میشه که بر اساس قوانین همون شرکت هواپیماییه.

سفر با قطار

قطارها سه نوعند.

- اکسپرس که بین راه توقف نداره و فقط در صورت بروز اشکال فنی در ایستگاههای درجه یک توقف میکنه.

- قطار سریع که فقط در چند ایستگاه درجه یک برای مسافرگیری توقف میکنه.

- قطار عادی که در همه ایستگاهها توقف میکنه.

مقررات سفر با قطار

بلیت به نام مسافر صادر میشه و صاحب بلیت با کارت شناسایی میتونه ازش استفاده کنه. برای دربست کردن کوپه مسافر میتونه صندلیهای خالی رو با 25% تخفیف استفاده کنه.

شرایط لغو بلیت قطار

بلیتهای برگشت داده شده ساعت 10 صبح روز کاری قبل از حرکت دوباره به سیستم برگشت داده میشه.

اگه کسی بلیتش رو گم کنه یک ساعت قبل از حرکت باید در ایستگاه حاضر بشه و بلیت المثنی با هزینه 5% صادر میشه.

تا ساعت 12 روز قبل از حرکت 90% و تا 3 ساعت قبل از حرکت 70%  و از سه ساعت تا زمان حرکت قطار 50% قیمت بلیت برگشت داده میشه. بعد از حرکت قطار پولی برگردودنده نمیشه.

پرداخت خسارت

در صورت تاخیر حرکت قطار اکسپرس که به دلیل حوادث غیرمترقبه نباشه، یک وعده پذیرایی رایگان انجام میشه. اگه تاخیر بیشتر از یک ساعت باشه مبلغ بلیت بدون کسر بازگردونده میشه. اگه تاخیر قطار منجر به جا موندن مسافر از قطار بعدی بشه و فاصله رسیدن قطار و حرکت قطار بعدی بیشتر از سه ساعت باشه، مبلغ کامل بلیت قطار بعدی پرداخت و مسافر با قطارهای بعدی فرستاده میشه. اگه منجر به اقامت شب بشه هزینه اقامت و غذا به عهده شرکت رجاست.

در صورتی که تاخیر قطار باعث جا موندن مسافر از کشتی، هواپیما، اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه بشه، با شرایط خاص خسارت پرداخت میشه.

در صورت لغو حرکت قطار، مسافر تا یک ماه میتونه مبلغ کامل بلیت رو بگیره یا میتونه با اولویت برای قطارهای بعدی بلیت بگیره.

مسافران در قطارها و ایستگاههای راه آهن تحت پوشش بیمه هستند.

در سالنهای قطار ده دقیقه قبل از حرکت بسته میشه.

قطارهایی که یک ساعت بعد از اذان حرکت میکنن برای نماز توقف ندارن.  

 

2680 رتبه بندی این مطلب:
4.3
 
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید