0

قوانین و مقررات مرتبط با صنعت گردشگری

چهارشنبه, 15 تیر,1401
قوانین و مقررات مرتبط با صنعت گردشگری
 

قوانین و مقررات مرتبط با صنعت گردشگری

  • نظام حکومتی و مصوبات قانون سیاست گذاری و ساختار صنعت گردشگری
  • قوانین و مقررات حفظ میراث فرهنگی و طبیعی و شرایط بازدید از جاذبه های مختلف 
  • مصوبات قانونی حاکم بر تاسیس و فعالیت موسسات و فعالیت موسسات و اشخاص حقیقی مرتبط با صنعت گردشگری 
  • قوانین و مقررات ورود و خروج و اقامت گردشگران 

 

آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی

آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال 1370 .

ماده 1 :

به منظور ترغیب و جذب جهانگردان خارجی در قالب گشت های سیاحتی به کشور ، سفارتخانه ها و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند تسهیلات و خدمات صدور رویداد سیاسی برای اتباع کشورهای مختلف جهان که دارای مناسبات سیاسی با ایران هستند و به قصد بازدید و سیاحت و زیارت به ایران سفر می کنند را حداقل ظرف 10 روز فراهم کنند .

ماده 3 :

سازمان هواپیمایی کشوری ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر و کشتیرانی ، شهرداری ها ، سازمان پایانه ها و گمرک موظفند محل مناسبی را برای استقرار دفاتر اطلاعات جهانگردی در مبادی ورودی و خروجی و داخل شهر ها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند .

ماده 4 :

علاوه بر کلاه های قابل ورود توسط مسافران و اعمال فعالیت گمرکی که براساس ضوابط مصوب تعیین شده است ، هر جهانگرد می تواند کالا های مشروح زیر که جنبه تجاری نداشته باشد به کشور وارد کند و به هنگام خروج از کشور خارج نماید ، فهرست این وسایل در برگه ((  کالای همراه جهانگرد )) در گمرک ثبت میشود که عبارتند از :

جواهرات شخصی ، یک عدد دوربین عکاسی ، یک عدد دوربین ویدئو یا فیلمبرداری غیر حرفه ای ، یک عدد دوربین چشمی ، یک دستگاه وسیله موسیقی قابل حمل ، یک دستگاه رادیو پخش و ضبط قابل حمل ، یک دستگاه کامپیوتر شخصی قابل حمل ، جعبه وسایل کمک های اولیه ، یک چادر اردویی با وسایل آن ، وسایل ورزشی از قبیل ماهیگیری ، قایق تفریحی کوچکتر از 5/5 متر وسایل اسکی معمولی و آبی ، راکت تنیس و وسایل مشابه .

ماده 6 :

هر جهانگرد هنگام خروج از کشور می تواند علاوه بر لوازم شخصی ، یک قالی یا قالیچه تا حداکثر 3متر مربع ، صنایع دستی ، آلات موسیقی ایرانی و سایر کالا های ایرانی را تا جایی که جعبه تجاری نداشته باشد از کشور خارج کند .

تبصره 1 :

خروج اشیای عتیقه ، مسکوکات قدیمی ، آثار اصیل فرهنگی ، کتب خطی ، تابلو های نقاشی عتیقه و مانند آن ها مجاز نیست .

تبصره 2 :

خروج سه کیلو خاویار ممهور به مهر و یا پلمپ شرکت شیلات و قبض خرید فروشگاه شیلات فرودگاه بلامانع است .

اتباع بیگانه نمیتوانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آن که اولا دارای روادید و حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آیین نامه های مربوط پروانه کار دریافت دارند .

وزارت کار و امور اجتماعی میتواند نسبت به صدور ، تمدید و تجدید پروانه کار افراد ذیل اقدام نماید :

الف : تبعه بیگانه ای که حداقل ده سال مداوم در ایران اقامت داشته باشد .

ب : تبعه بیگانه ای که دارای همسر ایرانی باشد .

ج : مهاجرین کشور های بیگانه خصوصا کشور های اسلامی پناهندگان سیاسی به شرط داشتن کارت معتبر مهاجرت و یا پناهندگی و پس از موافقت کتبی وزارتخانه های کشور و امور خارجه .

قوانین مسافرت ریلی :

مسافران در قطار ها و ایستگاه های راه آهن تحت پوشش بیمه می باشند .

قبل از سوار شدن به قطار ارائه کارت شناسایی معتبر جهت کنترل بلیط الزامی است .درب سالن های قطار 10 دقیقه قبل از حرکت بسته خواهد شد .

در صورت تاخیر ورود قطار اکسپرس بیش از 3 ساعت از برنامه مقرر که ناشی از حوادث غیرمترقبه نباشد و پیاده شدن مسافر از قطار در یکی از ایستگاه های بین راه و یا مقصد پذیرایی رایگان و 50% بهای بلیط بهای بلیط به مسافران مسترد خواهد شد .

در صورت تاخیر بیش از یک ساعت به هنگام حرکت قطار ، بلیط بدون کسر جریمه استرداد میگردد.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

انواع پاسپورت :

بر اساس مقررات بین المللی در هر کشوری 7 نوع پاسپورت وجود دارد :

پاسپورتی که هر کشور برای اتباع مقیم آن کشور که اقامت دائمی دارند صادر می کنند . گذرنامه ای که هر کشور برای اتباع خارجی مقیم آن کشور صادر می شود .

افرادی که اقامت می گیرند ، دو نوع پاسپورت دارند :

  1. پاسپورتی که محل اقامت شان صادر می کند
  2. پاسپورتی که محلی که مقیم شده اند صادر می کنند .

گذرنامه ای که افراد عادی دارند . شهروندان هر کشور دارند . افرادی که تابعیت آن کشور را دارند و محرومیت از حقوق قانونی ندارند .

نوعی گذرنامه که اغلب کشور های دنیا به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی رایج است ، نوعی کارت شناسایی به نام Minors passport برای بچه هایی صادر می شود که بدون همراه هستند که به صورت قانونی به منطقه ای مسافرت می کنند که سرپرستشان در آن جا است (سن بالای 2 و زیر 12 سال) و یک بار خروج آن ها اعتبار دارد و باید از ایرلاین مبدا و فرودگاه مقصد هماهنگی انجام شود . از 12تا 18 سالگی نوع دیگری از گذرنامه صادر میشود به اسم گذرنامه مشمول. گذرنامه عادی میدهند که بتواند به تنهایی سفر کند.

گذرنامه سیاسی :

مخصوص مامورین سیاسی کشور است که در ماموریت های دیپلماتیک یا هیئت های عالی رتبه حضور داررند .

 گذرنامه مخصوص صلیب سرخ :

که توسط صلیب سرخ و با همکاری صلیب سرخ در هر نقطه ای از دنیا برای افراد بی خانمان صادر می شود .

گذرامه خدمت :

مخصوص افراد، هیئت ها و گروه هایی است که به منظور انجام ماموریت دولتی از کشور خارج می شوند .

گذرنامه دریایی :

مخصوص دریانوردان  که به آن Sea Man book می گویند و یا گذرنامه مخصوص کادر پرواز که در هنگام ورود به هر نقطه ای دارای اعتبار است.

 

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم گردشگری به صفحه دیپلم گردشگری مراجعه کنید.

939 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر