0

عکاسی و فیلبرداری در طبیعت

چهارشنبه, 15 تیر,1401
عکاسی و فیلبرداری در طبیعت
 

عکاسی و فیلبرداری در طبیعت

  • انواع دوربین های عکاسی و فیلبرداری
  • ساختمان دوربین عکاسی
  • ساختمان دوربین فیلمبرداری

 

انواع دوربین عکاسی و فیلمبرداری

دوربین یا همان اتاق تاریک اولیه مهم ترین عامل عکاسی است که با کمک آن عکسبرداری انجام می شود. امروزه دوربین های عکاسی تنوع چشمگیری از لحاظ سیستم و شکل ظاهری دارند و هر روز به دامنۀ تنوع آنها افزوده می شود.

انواع دوربین عکاسی

دوربین های کمپاکت(compact ) :

یکی از انواع دوربین هایی که به واسطۀ کوچکی و راحتی کار کرد در بین مردم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند،دوربین های کمپاکت یا جیبی هستند. این دوربین ها، علاوه بر کوچکی سایز، تفاوت های دیگری نیز با دوربین های SLR دارند. اولا این لنز این دوربین ها قابل تعویض نیست. دیگر آن که در ساختار آنها آینه، منشور و شاتر( در انواع دیجتال ) وجود ندارد و تصویر از طریق مونیتور یا منظره یاب الکترونیکی ( یا منظره یاب اپتیکال داخل بدنه که دیدش خارج از لنز است ) دیده می شود.

دوربین های (RANGE FINDER):

نوعی دیگر از دوربین ها (RANGE FINDER) نام دارد. این دوربین ها فاقد آینه و منشور هستند و بنابراین قابلیت دیدن منظره از درون لنز را ندارند و منظره یاب آنها از نوع اپیک خارج از لنز است. سایر مشخصات این دوربین ها مثل قابل تعویض بودن لنزها، ابعاد حسگر و ... مشابه دوربین های SLR  است. از آنجا که این دوربین ها فاقد آینه هستند، لذا ارتعاش ناشی از حرکت آینه که مختصری بر کیفیت عکس تأثیر منفی می گذارد در این دوربین ها وجود ندارد.

دوربین های قطع بزرگ یا( LARGE FORMAT ) :

ابعاد فیلم این دوربین ها بسیار بزرگ و معادل 4 در 5 اینچ است.

ساختمان دوربین عکاسی:

  • لنز
  • وسایل تنظیم ( وسایل تنظیم فاصله، وسایل تنظیم نور شامل مسدود کننده،  دیافراگم و نورسنج)
  • منظره یاب
  • تعویض گر فیلم
  • اتاقک
  • کنتور شمارشگر فیلم

لنز:

لنز به انگلیسی (LENS) استوانه ای حاوی  مجموعه ای از عدسی ها است که نور را از خود عبور داده به دوربین هدایت می کند و باعث می شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا گیرندۀ تصویر منعکس شود. کیفیت عکس، بیشتر به لنز بستگی دارد تا دوربین. لنز دوربین های کامپکت قابل تعویض نیست. همچنین لنز برخی دوربین های ارزان قیمت را نیز نمی توان جدا کرد. اما لنز دوربین های تک لیزر باز تابی (SLR) و بعضی دوربین های تک لیزری غیر باز تابی ( سری کانتاکس ) و دولنزی غیر باز تابی (سری مامیا) قابل تعویض اند. قدرت و کیفیت لنز ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهم ترین آنها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است. قدرت روشنایی عبارت است از مقدار نوری که لنز از خود عبور می دهد. روشن ترین لنز 1:1 است. قدرت روشنایی لنز را می توان این چنین محاسبه کرد:

قدرت روشنایی لنز= فاصلۀ کانونی لنز تقسیم بر قطر دهانۀ لنز

یعنی اگر قطر دهانۀ لنزی 50 میلی متر باشد و فاصلۀ کانونی آن 100 میلی متر باشد قدرت روشنایی 2 خواهد بود.

انواع لنزها:

  • لنز نرمال (معمولی) NORMAL:
  • لنز واید
  •  لنز تله

لنز نرمالاست که فاصلۀ کانونی آن 35 تا55 میلی متر با تقریبآ به اندازه قطر فیلم باشد. اما اصولآ لنز نرمال مترادف با 50 میلی متر است. لنز نرمال زاویه دیدی شبیه چشم انسان دارد.

لنز واید انگل(WIDE ANGLE) :

به لنز هایی گفته می شود که فاصلۀ کانونی آنها از قطر سطح حساس عکاسی ( نیگاتو یا سنسور ) کوتاه تر باشد. این لنز زاویه دید بازی را در اختیار عکاس قرار می دهد و برای عکاسی منظره و عکاسی معماری استفاده می شود.

لنز تله یا تله فوتو(TELE PHOTO):

لنز تله از نظر شکل ظاهری طویل بوده و فاصلۀ کانونی بلندی دارد که دارای زاویه دید کوتاه می باشد و تنها برای عکسبرداری از فواصل دور مثل مناظر طبیعی و حیوانات وحشی کاربرد دارد و امکان عکسبرداری از فواصل نزدیک را ندارد.

فیلتر هایی که برای دوربین های دیجیتال مفید هستند همراه با مورد استفاده آنها عبارتند از:

  • محافظ UV: برای محافظت لنز دوربین.
  • پولاریزه دایروی (CIRCULAR POLARIZER): کاهش انعکاس ها، تاریک کردن آسمان.
  • کلوز آپ ( CLOSE- UP ): حداقل فاصلۀ فوکوس را کاهش می دهد.
  • 812 TIFF: گرم کردن رنگ ها، بهبود طیف رنگی پوست
  • TIFFEN DOFT/FX: پوشاندن لکه های پوست
  • 2 OR 1 BLACK PRO MIST: نتیجه را از لحاظ رنگ شبیه عکس فیلمی می کند
  • TIFFEN ENHANCING: قوی کردن رنگ قرمز، قرمز تر کردن رنگ های قهوه ای، نارنجی قوت بخشیدن به حس پاییز روی برگ درختان
  • TIFFEN HOT MIRROR: بهبود مشکل بازسازی رنگ ها در بعضی از دوربین ها به خاطر حساسیت زیاد با اشعه مادون قرمز

 

انواع دوربین فیلمبرداری:

دوربین فیلمبرداری ( دوربین تصویر برداری ) گونه ای  دوربین است که برای ثبت صحنه های متحرک و یا ثابت بر روی نوار فیلم بکار می رود. با پیشرفت رسانه های ذخیره سازی می توان تصاویر را بر روی لوح فشرده یا هارد دیسک یا کارت حافظه ذخیره نمود. کیفیت ضبط به عوامل مختلف از قبیل میزان دقت دوربین و فرمت ذخیره سازی بستگی دارد.

توماس ادیسون مخترع نامدار آمریکایی، برای اولین بار در سال 1891 حق امتیاز نخستین دوربین فیلمبرداری را دریافت کرد. با پیشرفت تکنولوژی دوربین های فیلمبرداری تا حد زیادی کوچک شدند که علاوه بر دوربین عکاسی دیجیتال که توانایی فیلمبرداری دارند، موبایل ها نیز به راحتی این کار را انجام می دهند.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم گردشگری به صفحه دیپلم گردشگری مراجعه کنید.

777 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر