2

شناخت حیات وحش

چهارشنبه, 15 تیر,1401
شناخت حیات وحش
 

شناخت حیات وحش

  • انواع پستانداران ایران
  • انواع پرندگان ایران
  • انواع خزندگان و دوزیستان ایران
  • انواع حشرات

 

انواع پستانداران:

نشانه های مشخص پستاندارن یعنی داشتن مو، غدد شیرده و خون گرم آثاری در فسیل ها به جا نمی گذارند. بنابراین تشخیص اولین گونه هایی که احتمالا خون گرم بوده اند و یا در جهت پستاندار شدن تحول یافته اند از روی سنگوار�� ها دشوار است.

قدیمی ترین نمونۀ پستانداری که تا به حال کشف شده است فسیل یک حیوان می باشد که فقط 10 سانتی متر طول داشته و حشره خوار بوده است و این فسیل در سال 1967 در آمریکا جنوبی کشف شده.

ردۀ پستانداران در سراسر کرۀ زمین شامل سه گروه تخم گذاران، کیسه داران و جفت داران هستند که تمامی پستانداران ایران به گروه جفت داران تعلق دارند. بر اساس آخرین آمار و ارقام ارائه شده تعداد پستانداران ایران 162 گونه می باشد که از این تعداد112 گونه آن حشره خواران، خفاش ها و جوندگان تشکیل می دهند.

راسته های پستاندارن ایران:

راستۀ حشره خواران:

شامل سه خانوده است که اعضای آن حیواناتی کوچک و یا خیلی کوچک با پوزه های معمولا دراز و بسیار حساس هستند. راه رفتن آنها با تمام پا می باشد و دندان های تیز و زیادی دارند.

خانوادۀ خارپشت ها:

یکی از خانواده های راستۀ حشره خواران است که خار جایگزین مو شده است. خار پشت ها نه تنها از گزش مارها در امان هستند، بلکه آنها را شکار می کنند. این پستانداران همانند گونه های این خانواده در ایران عبارتند از:

  • خارپشت اروپایی در استان های مازندران ، گیلان ، آذربایجان شرقی و خوزستان
  • خارپشت بیابانی در استان های کرمان و هرمزگان
  • خارپشت گوش بلند در استان های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران و خوزستان
  • خارپشت ایرانی یا برانت در مناطق مرکزی ایران تا بلوچستان

خانواده حشره خوارها:

حشره خوار ها مانند موش دارای پوزه های باریک و دراز با حس بویایی خیلی قوی هستند. به هر حیوان کوچکی حتی هم نوع خود حمله می کنند. گاهی در روز بیش از وزن خود

حشره می خورند. صداهایی با فرکانس بالا تولید می کنند. حشره خوار کوتوله، کوچک ترین پستاندار جهان است و از سوراخ هایی به قطر یک مداد می تواند عبور کند.

خانواده حفارها:

حفارها نوعی حشره خور هستند که تمام فعالیت های خود را برای شکار در زیر زمین انجام می دهند، موی آنها محافظ سرماست و در همه جهات می روید، از بینایی چندانی بر خوردار نیستند ولی حس های قوی در بویایی و دم خود دارند و می توانند 15 متر تونل در ساعت حفر کنند.

راستۀ خفاش ها:

راسته خفاش ها دارای 6 خانواده و 39 گونه که یکی از آنها خفاش میوه خوار می باشد و بقیه حشره خوار می باشند. خفاش تنها پرنده پستاندار است. داری عمر متوسط 20 سال می باشند.

راسته گوشت خواران:

راسته گوشت خوران شامل استادان شکار حیوانات هستند که دندان های نیش بسیار تکامل یافته و ویژه دریدن دارند و دندان های عقب تر برای بریدن گوشت و حتی خرد کردن استخوان می باشد. گوشت خواران غذای خود را نمی جوند بلکه آن را می بلعند.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

خانواده سگ سانان:

شامل شش گونه که شبیه سگ اهلی هستند. حس بویایی و شنوایی این گونه ها بسیار قوی است. همگی دم پشمالو و پاهای بلند دارند.

شغال:

شبیه گرگ هستند ولی کوچک ترند. رنگ قهوه ای و دم کوتاه تر دارند. در استان های شمالی فراوان ترند. شبگرد هستند. با شکار جوندگان و خرگوش برای انسان مفید هستند.

گرگ:

بزرگ ترین گونه خانواده سگ سانان می باشند دارای رنگ های متفاوتی هستند. جثۀ گرگ  ها درشت تر است. وزن آنها به  70 کیلو گرم می رسد. به طور گروهی شکار می کنند.

شاه روبه:

در گذشته از فارس، کرمان و خراسان گزارش شده است.

روباه ترکمنی یا  روباه کرساک:

روباه بومی دشت گرگان و کوه ها و تپه های ترکمن صحرا است. روباهی بسیار کوچک با دم کوتاه که نوک دم آن سیاه است. در ایران در خطر انقراض است.

روباه شنی:

وزن آنها حدود سه کیلو گرم است. گوش های خیلی بزرگ دارند. در مناطق خشک مرکزی، جنوب غربی و شرقی پر اکنده اند. در جزیرۀ قشم  با روباه های معمولی زندگی می کنند.

روباه معمولی:

به غیر از جنگل های انبوه شمالی در بیشتر نواحی ایران یافت می شوند. رنگ معمولی آنها ترکیبی است از قهوه ای و خاکستری. دارای سیاهی پشت گوش ها و سفیدی نوک دم هستند.

خانواده گربه سانان:

در ایران شامل ده گونه هستند که همه به سبب سر، گردن و دست و پاهایی با ناخن های بسیار تیز و قابل برگشت به داخل در انگشت ها شناخته می شوند.

یوزپلنگ:

به جای چنگ های تیز و قابل غلاف شدن ناخن هایی مانند سگ دارند. پاهایی بلند و بدنی شکیل که برای دویدن سریع تکامل یافته اند. قهرمان دو جهان است و سرعت آنها به بیش از 100 کیلومتر در ساعت می رسد. در روز ها و شب های مهتابی به شکار می روند. پراکنش آنها در نیمه شرقی کشور است.

کاراکال:

نوعی سیاه گوش صحراهاست. در مناطق مرکزی و جنوبی کشور پراگنده هستند.

گربه جنگلی:

طول این جانور 1متر است و ارتفاع شان 35 سانتی متر است. در نواحی جنگلی و بسیاری از نقاط ایران یافت می شوند.

گربه شنی:

کف پاهایش مو دارد. کوچک، قشنگ وبا گوش های بزرگ می باشد. بومی مناطق خشک ماسه ای است و بسیار نادر است.

سیاه گوش:

در ارتفاعات شمال غربی کشور و تا حدود قسمت شرقی رشته کوه البرز دیده می شوند. بومی مناطق سرسیر هستند.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم گردشگری به صفحه دیپلم گردشگری مراجعه کنید.

852 رتبه بندی این مطلب:
5.0
0
0

kamal

سلام بسیار مفید


0
0

مشاور آموزشی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما، ممنونیم از نظر خوبتان

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر