0

محافظت از دیوارها در برابر رطوبت

یکشنبه, 30 مرداد,1401
محافظت از دیوارها در برابر رطوبت
 

چرا باید دیوار را در برابر رطوبت محافظت نمود؟

تقریبا همه از دیدن منظره بارش باران و برف لذت می برند. آب، مایع حیات موجودات زنده است. اما بارندگی در ارتباط با ساختمان نقش دیگری را بازی می کند. بر اثر بارندگی آبهای سطحی در اطراف ساختمان جاری می شوند، خاک را اشباع کرده و ارتفاع آبهای زیر زمینی را تغییر می دهند.

هر ساله بر اثر ورود رطوبت و آب به داخل ساختمان و یا نفوذ آن به درون اجزاء ساختمانی ضررهای هنگفتی وارد آغمده و تأثیرات نابود کننده ای بر روی سازه ساختمانها به وجود می آید. چوبها می پوسند، فلزات دچار زنگ زدگی  می شوند. از جمله تاثیرات دیگر هجوم رطوبت و ماندگاری آن، ظهور حشرات و قارچها در ساختمان می باشند. روکشهای گچی دیوارها متورم می شوند. اگر سرمای  هوا به درجه مناسبی برسد، یخبندان موجبات تخریب اکثر مصالح را فراهم می آورد. آبی که به داخل مصالح ساختمان نفوذ کرده است، پس از منجمد شدن منبسط می گردد، و آب منبسط شده مصالح را خرد و فرسوده می کند. این پدیده را در اجزاء نمای ساختمان مانند سنگ سنگ، اجر و یا اندود ها بیشتر مشاهده می کنیم.

رطوبت به دو طریق ب�� دیوار تأثیر می کند؛ اول جذب رطوبت موجود در خاک و دومی تاثیر رطوبت ناشی از بارندگی، بدترین خرابیها در مورد دیوارها به مرور و به صورت متوالی ساختمان را چنان فرسوده می کند که تا مرز تخریب کامل، ساختمان را تهدید می کند.

در ساختن خانه های روستایی که به دست خود مردم ساخته می شود، تدابیر مناسبی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و فرسایش ساختمان اندیشیده می شود. استفاده از سنگ در پای دیوار_به عنوان مصالح مقاومی که کمتر آب را به خود مردم جذب می کند و بسیار اندک تحت تأثیر یخبندان قرار می گیرد_ به خوبی دیوار را در برابر جذب آب از کف مقاوم می کند و استفاده از همان مصالح و یا حتی ورق حلبی به عنوان مانعی در برابر جذب آب باران از قسمت بالایی دیوار عمل می نماید.

چگونگی جذب رطوبت توسط دیوار:

همه مصالح بنایی تا حدودی متخلخل هستند و آب را به داخل خود جذب می کنند این آب به همراه املاحی که در آن محلول هستند موجبات تخریب دیوار را فراهم می کنند.

آب از سه طریق جذب دیوار می گردد:

  1. نفوذ رطوبت از طریق زمین و پی دیوار
  2. نفوذ رطوبت از طریق بدنه دیوار
  3. نفوذ رطوبت از طریق روی دیوار

مصالح بنایی که در ساختمان به کار می روند اگر با خاک مرطوب در تماس مستقیم باشند و یا اگر در معرض بارش باران به صورت مداوم باشند و یا در محلی قرار داشته باشند که آب یا یخ و برف بدون حرکت در آنجا باقی بمانند، رطوبت اصول فنی طراحی و ساخته شود، می توانیم از آثار سوء رطوبت از جمله فرسودگی مصالح وساختمان، شوره و خارج شدن ساختمان از شرایط مناسب زندگی جلوگیری کنیم.

جلو گیری از نفوذ رطوبت به دیوار:

برای جلو گیری از نفوذ رطوبت به اجزاء ساختمان روشهای زیر پیشنهاد می شود:

  • کم کردن رطوبت خاک اطراف ساختمان
  • استفاده از مصالحی که جاذب رطوبت نباشند.
جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

استفاده از مصالحی که جاذب رطوبت نباشند چگونه است؟

همان طور که می دانید بعضی از مصالح کمتر تحت تأثیر رطوبت محیط قرار می گیرند. سنگهای ساختمانی بسیار کمتر از آجر آب محیط را به خود جذب می کنند.

بطور کلی علت جذب رطوبت مصالح ساختمانی به میزان تخلخل و وجود حفره های آوندگونه و همچنین تماس مستقیم مصالح با آب و مصالح مرطوب می باشد. لذا می باید ما بین جسم مرطوب و مصالح یا اجزاء ساختمانی موردنظر صفحه ای قرار  دهیم که مانع از عبور رطوبت گردند. به آن دسته از مصالحی که مانع از عبور آب و رطوبت می شوند، « عایق رطوبتی» می گویند.

کدام دسته از مصالح عایق رطوبت (آب بند) هستند؟

کلیه مصالحی که متخلخل و یا دارای حفره های آورندگونه نباشند می توانند به عنوان عایق رطوبتی مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر خصوصیات این مصالح عبارت است از:

  • غیر قابل ترکیب بودن با سایر موارد موجود در محیط ( آب، هوا، مصالح مجاور)
  • دوام و مقامت کافی در برابر نیروهای محیطی و مکانیکی
  • قابلیت انعطاف
  • دارا بودن خصوصیات مثبت کاربردی

محل قرار گرفتن عایق رطوبتی در دیوارها کجاست؟

انتخاب محل مناسب جهت قرار گرفتن صفحه عایق رطوبتی در دیوار از اهمیت زیادی بر خوردار است. محل قرار گیری صفحات عایق بستگی تام به موقعیت دیوار در ساختمان دارد.

 

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم نقشه کشی (معماری) به صفحه دیپلم نقشه کشی مراجعه کنید.

1079 رتبه بندی این مطلب:
5.0
 

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر