2

فناوری اطلاعات و ارتباطات

دوشنبه, 03 مرداد,1401
فناوری اطلاعات و ارتباطات
 

فناوری اطلاعات و ارتباطات

با ظهور هر پدیده جدید، مفاهیم، محصولات و فرایندها تغییر می کنند یا در شکل جدیدی خلق می شوند. برای مثال می توان به اختراع و همه گیر شدن هواپیما اشاره کرد. با ورود هواپیما به عرصه حمل و نقل، محصولات و خدمات مرتبط با آن به وجود آمده مانند فرودگاه ها، بلیت فروشی ها و ...، ضمن آنکه نحوه انجام سفرهای طولانی نیز تغییر کرده است.

Image

در دنیای امروزه تغییر و تحول در خصوص فناوری اطلاعات بسیار محسوس است، تغییرات بسیار سریع ایجاد شده در این حوزه، کاربردها، مفاهیم و روش های نوینی را خلق کرده است. با فراگیرشدن فناوری اطلاعات، حوزه خبررسانی تغییرات فراوانی کرده است. برای مثال بسیاری از مجلات و روزنامه های کاغذی جای خود را به انواع الکترونیکی داده اند.

RSS ها نمونه ای از ابزارهای جدید ارائه اخبار هستند. آر اس اس ها یا خبرخوان ها نرم افزارهایی هستند که بر اساس علاقه مندی های کاربر، مطالب موردنظر را از سایت های مختلف جمع آوری کرده و در یک صفحه نمایش می دهند. این امر ضمن آسان کردن جمع آوری اطلاعات برای کاربر، صرفه جویی در زمان را به همراه دارد.

فناوری اطلاعات

مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی با مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه را فناوری اطلاعات میگویند. به عبارت دیگر فناوری اطلاعات ترکیبی از انسان، رویه ها (ساز و کارها)، ساختار و ابزار (سخت افزار، نرم افزار، شبکه و داده ها) است.

Image

ابزار: ترکیب داده و اطلاعات در بستر شبکه و پردازش آنها در سخت افزارها (دستگاه های مختلف)، توسط الگوریتم های مختلف (نرم افزارها)

سازو کارها: رویه ها و استاندارد

ساختار: هدف و چهارچوب معین

انسان: طراحی، ایجاد و کاربری

فناوری ارتباطات

با افزایش ظرفیت انتقال داده ها و اطلاعات و ایجاد انواع جدید ارتباط مانند ارتباطات بی سیم و موبایل (سلولی)، راه برای مرتبط ساختن دستگاه های مختلف هموار شد. در ابتدا اولین شبکه های انتقال اطلاعات به صورت درونی و محدود (درون یک مجموعه، شرکت یا سازمان و ...) ایجاد شدند که به آن اینترانت گفته می شود. شبکه درون ساختمان وزارت آموزش و پرورش نمونه ای از آن است. سپس نوع گسترده تری از شبکه ها ظهور یافتند که بین چند شرکت یا سازمان ارتباط برقرار می کردند که به آن اکسترانت گفته می شود. مانند شبکه ای که بین سازمان ثبت احوال و آموزش و پرورش وجود دارد. در نهایت با پیشرفت فناوری، شبکه جهانی اینترنت ظهور یافت.  

Image

کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

بیشتر پیشرفت های بشری از جمله فناوری اطلاعات در مسیر پاسخ به سوالات و ابهامات موجود و ساده تر کردن زندگی صورت گرفته است. سازوکارهای بی شمار موجود و آتی فناوری اطلاعات باعث ایجاد کاربردهای جدید و روزافزون خواهد شد.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

پزشکی از راه دور یکی از کاربردهای فاوا می باشد که این علم و تکنولوژی مدرن به پزشکان امکان می دهد بیماران خود را در خانه بیمار و یا در بیمارستان دیگری در هر جای دنیا از راه دور از طریق کامپیوتر و شبکه های ارتباطی چون اینترنت ویزیت و درمان کنند و تصویر و صدای بیمار، علائم حیاتی و حتی پارامترهای تخصصی لازم را دریافت و توصیه های لازم را صادر کنند. در نتیجه، تاخیر در درمان به حداقل می رسد و نیاز به جابه جایی بیمار برطرف می شود و در هزینه های ناشی از حمل و نقل بیمار نیز صرفه جویی گردد.

Image

راه های ارتباط میان انسان ها، از گذشته تا به امروز تغییرات فراوانی کرده است. در ابتدا ارتباط تنها به صورت ایما و اشاره و اصوات بی معنی بود. پس از به وجود آمدن زبان، ارتباط کلامی شکل گرفت و پس از به وجود آمدن خط، ارتباطات نگارشی (مانند نامه) به وجود آمد. اکنون با پیشرفت بشر، راه های ارتباطی جدید، مانند ارتباط در لحظه ممکن شده است. تلفن های همراه، دورنگار (فکس)، اینترنت، پست الکترونیکی (ایمیل) و تماس های تصویری (ویدئویی)،نمونه هایی از وسایل و امکانات نو ارتباطی هستند.

Image

حوزه های کاربرد فاوا

Image

کاربرد فاوا در کشاورزی

سنجش از دور، پایش تغییرات آب و هوا و توسعه مزارع هوشمند، از کاربردهای فاوا در بخش کشاورزی هستند. به وسیله «سنجش از دور» می توان تغییرات زیست محیطی منطقه که موجب تاثیرات مثبت یا منفی بر محصولات کشاورزی می شود را بررسی و با برنامه ریزی مناسب باعث تولید محصولات در حالت بهینه شد. ربات های هوشمند می توانند سطح مزرعه را بررسی کرده و اطلاعاتی درباره رطوبت، آفات گیاهی و رشد محصول و غیره به کشاورز گزارش کنند. بررسی و تحلیل این اطلاعات و تصمیم گیری بر اساس آنها می تواند کیفیت محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

Image

کاربرد فاوا در صنعت

فناوری اطلاعات می تواند در کشف نیازهای مشتریان، طراحی، تامین مواد اولیه، خودکارسازی تولید، کنترل در لحظه فرآیندها، ایجاد تغییرات در برنامه تولید بدون حضور در محل کارخانه، فروش و غیره تاثیرگذار باشد.

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در هنر

پویایی هنر مستلزم خلق، نمایش و عرضه آثار هنری است. فناوری اطلاعات از طریق تسهیل آموزش، جمع آوری اطلاعات و ایده یابی(با ارائه منابع اطلاعاتی وسیع) به خلق و فروش این آثار کمک می کند.

کاربرد فاوا در خدمات

محسوس ترین حوزه نفوذ فناوری اطلاعات بخش خدمات است. استفاده از فاوا باعث تغییرات بسیار زیادی در نحوه ارائه خدمات شده است. بانک ها از نمونه های بارز بهره گیران از فناوری اطلاعات در سطح وسیع هستند. در گذشته برای پرداخت قبوض باید صف های طولانی بانک را تحمل می کردید. اما امروزه با اسکن بارکد قبض، به وسیله تلفن همراه در برنامه همراه بانک و زدن یک دکمه، قبض پرداخت می شود.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم کامپیوتر به صفحه دیپلم کامپیوتر مراجعه کنید.

1482 رتبه بندی این مطلب:
4.5
0
0

ناشناس

طبق معمول عالی


0
0

مشاور آموزشی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما، ممنونیم از نظر خوبتان

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر