0

طرح و ترسیم مقاطع اجرایی

شنبه, 25 تیر,1401
طرح و ترسیم مقاطع اجرایی
 

طرح و ترسیم مقاطع اجرایی

نقشه های مقاطع از جمله مهم ترین نقشه های ساختمان می باشند که مجریان ساختمان به آن نیاز دارند. با ترسیم مقاطع، می توان رابطه ی ساختمان با زمین را نشان داد و تعداد طبقات و ترکیب عمودی فضاها را مشخص  نمود، ساختار قسمت های داخلی ساختمان و نحوه ی استفاده از مصالح را نمایش داد و نیز نوع سازه، نوع سقف و کیفیت نماهای داخلی ساختمان را معرفی کرد.

انواع مقاطع:

اندازه ی ساختمان و پیچیدگی قسمت های مختلف آن معمولا مشخص کننده ی انواع و تعداد مقاطع لازم برای نقشه های یک ساختمان است. برای تکمیل نقشه های اجرایی ساختمان ممکن است از سه نوع مقطع استفاده شود که عبارت اند از مقاطع سر تا سری، مقاطع موضعی و مقاطع جزئی یا  دیتیل.

مقاطع سرتاسری:

مقاطع سرتاسری کل ساختمان را در امتداد یک خط مستقیم یا شکسته قطع می کنند.برای معرفی هر ساختمان حداقل یک مقطع عرضی و یک مقطع طولی مورد نیاز است. محل مقاطع سرتا سری را با خط و نقطه ی قوی و معمولا با قلم راپید 2/1 و 8/0 میلی متر مشخص می کنیم و با استفاده از فلش نیز جهت دید را نشان داده و نام گذاری می کنیم.

خط مقطع شکسته به این دلیل مورد استفاده قرار می گیرد تا دیوارها و فضاهای متفاوت برش بخورند و جزئیات بیشتر لازم تر در یک مقطع ترسیم و به مجریان معرفی شوند.

مقاطع موضعی:

در ساختمان های پیچیده و بزرگ علاوه بر ترسیم مقاطع سرتاسری متعدّد، ترسیم مقاطع موضعی از بخش های پیچیده ی ساختمان لازم می آید. مانند برش موضعی یک دیوار (برش دیوار) که جزئیات و ترکیب اجزای یک دیوار را از کف تا بام نشان می دهد و یا مقطع موضعی از سرویس بهداشتی که نمای داخلی و جزییات اجرایی آن را نمایش می دهد.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

مقاطع جزیی:

علاوه بر مقاطع فوق در قسمت هاب پیچیده ی ساختمان، ترسیم مقاطع جزئی در جهت قائم و یا افقی با مقیاس بزرگ مورد نیاز است تا ترکیب و روش اجرایی جزییات کوچک ساختمان را نشان دهد. گاهی برای معرفی بهتر جزئیات اجرایی تصویر سه بعدی آن ها را نیز به مقاطع جزئی اضافه می کنند. برای تسهیل و تسریع کار تهیه ی نقشه های اجرایی ساختمان شما نیز می توانید مانند دفاتر مهندسی مشاور جزییات استاندارد انواع ساختمان ها را رسم و آن ها را آرشیو کنید تا به تناسب در تکمیل نقشه های اجرایی از آن ها استفاده نمایید.

مراحل ترسیم مقاطع سرتا سری:

برای ترسیم مقاطع ساختمان ابتدا باید پلان های طبقات، پی ها و پوشش بام را بررسی کنیم و قسمت های متفاوت ساختمان را که از نظر تعداد طبقات، نوع سقف، نوع عملکرد و ساخت از قبیل بالکن، پله، شیب راهه و ... مطالعه می کنیم آنگاه محل مقاطع طولی و عرضی ساختمان را به نحوی مشخص می کنیم که بتوانیم بیشترین اطلاعات لازم را برای اجرای ساختمان نشان دهیم. پس از آن که محل برش و جهت دید را با علائم مربوط در روی پلان مشخص و نام گذاری کردیم، به ترسیم یک یک مقاطع اقدام می کنیم.

پله ها یکی از مهم ترین و پیچیده ترین قسمت های ساختمان از نظر هندسه، ترکیب مصالح، هماهنگی مشخصات سازه و معماری می باشد. لذا در نقشه های اجرایی با استفاده از مقاطع موضعی، پلان و مقطع پله ها را با جزئیات و مشخصات دقیق معرفی می کنند.

مقاطع  جزئی و به تغبیر دیگر دیتیل های اجرایی، ترسیماتی هستند که با استفاده از آن ها می توانیم نقشه های مقاطع سرتاسری وموضعی و یا پلان ها را کامل کرده و با جزییات بیشتر معرفی کنیم.

برای اطلاع از قیمت دیپلم معماری کلیک کنید.

ترسیم نما در نقشه های اجرایی

طراحی ساختمان فقط به سازماندهی و کنار هم چیدن فضاها محدود نمی شود. بلکه باید ضمن طرّاحی فضاهای داخلی، ترکیب و کیفیت نماهای بیرونی ساختمان نیز به دقت مورد توجه قرار گیرد، و همزمان با تکمیل پلان ها و مقاطع، نماها نیز طراحی شوند.

ایجاد هماهنگی و توازن بین نیاز های کار کردی فضاها، شرایط محیطی، وضع زمین، سبک و کیفیت نمای بیرونی، هماهنگی بازشوها با فرم ساختمان، برای تأمین آسایش روحی و جسمی افراد لازم است.

در طراحی نما باید ملاحظات زیادی مد نظر قرار گیرد؛ از جمله این که نما نشانگر سیمای بیرونی ساختمان بوده، زیبا، با دوام و با هویت باشد. نمای ساختمان باید با طرح فضاهای داخلی، شیب و عوارض زمین و تعداد طبقات ساختمان هماهنگ گردد. در ایجاد نمای مناسب همچنین باید هماهنگی لازم با عناصر و ساختمان های مجاور، به ویژه از نظر رعایت قوانین و مقررات نماسازی در مجموعه های مسکونی، مانند ارتفاع کرسی چینی، تعداد و ارتفاع طبقات، نوع مصالح، رنگ و تیپ نما، نوع و جنس بام و... به عمل آید.

جزئیات پیچیده ی نما را در روی نماهای اجرایی شماره گذاری می کنیم و آن ها را در مقیاس بزرگ تر در حاشیه ی نما یا سایر نقشه های معماری ترسیم می نماییم.

خطوط کلیدی نما را با نوشتن توضیحات لازم  معرفی و مصالح به کار رفته در نما را به اختصار نام گذاری می نماییم. بهتر است نوشته ها و نشانه های مربوط به مصالح را آخر از همه اضافه کنیم تا با ترسیمات تداخل نداشته باشد. همچنین عنوان و مقیاس نقشه را می نویسیم.

ترسیمات، اندازه ها و توضیحات را کنترل می کنیم تا از صحت و هماهنگی آن ها با پلان ها و مقاطع اطمینان حاصل کنیم. به همین روش می توانیم نماهای دیگر را نیز کامل کنیم. برای سهولت و هماهنگی کار از ارتفاع خطوط نمای ترسیم شده و مصالح به کار رفته در نماهای دیگر نیز بهره می گیریم.

در ساختمان نما معمولأ از مصالح مختلفی از قبیل شیشه، چوب، فلز، آجر، بتن، سنگ و ... استفاده می شود. حال می توان به سادگی با استفاده ی مؤثر از نمادها و علایم مناسب نوع مصالح مصرفی در نما را نشان داد تا نما واقعی تر و قابل درک تر شود. نمادهای مصالح در حد امکان مشابه مصالح واقعی ترسیم می شوند، بدون این که نیاز باشد همه ی جزئیات غیر ضروری مصالح ترسیم گردند؛ در واقع شبیه وقتی که از فاصله ی دور دیده می شوند، کشیده می شوند. در ترسیم نماهای فاز یک می توانیم مصالح تمام قسمت های نما را نشان دهیم. در نقشه های داده شوند. در هر صورت باید خوانایی نقشه ها محفوظ بماند.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم نقشه کشی (معماری) به صفحه دیپلم نقشه کشی مراجعه کنید.

799 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر