0

طراحی و ترسیم نقشه های فاز یک معماری

شنبه, 25 تیر,1401
طراحی و ترسیم نقشه های فاز یک معماری
 

مروری بر طراحی و ترسیم نقشه های فاز یک معماری

ساختمان های مسکونی، آموزشی ، بهداشتی، اداری، ورزشی و... هر کدام در انواع و اندازه های مختلف طراحی و سپس اجرا می شوند. هر ساختمان متشکل از فضاها و بخش های مختلفی است و با مواد، مصالح و تکنیک های ویژه ساخته می شوند. البته با طراحی، ترسیم دقیق و سازماندهی درست این عوامل است که می توان، کارایی، دوام وزیبایی یک ساختمان را تأمین کرد و با صرف کمترین هزینه و نیرو، احداث و بهره برداری درازمدت از بنا را عملی نمود.

به راستی اگر ما اطلاعات کافی در مورد مشخصات مصالح و جزییات اجرایی یک ساخمان نداشته باشیم، آیا می توانیم یک ساختمان خوب، زیبا و بادوام بسازیم؟ و اگر مقدار مصالح مصرفی، میزان هزینه و نیروی کار مورد نیاز ساختمان را ندانیم آیا می توانیم برای اجرای ساختمان، تصمیم گیری و برنامه ریزی درست انجام دهیم؟

نحوه ی پاسخ گویی به پرسش های فوق و تهیه ی نقشه های کامل و اجرایی (نقشه های فاز دو) ساختمان موضوع در نقشه کشی معماری است. با کمی دقت در می یابیم که درس نقشه کشی معماری ارتباط نزدیکی با درس شناخت مواد و مصالح، در عناصر و جزئیات اجرائی ساختمان، درس متره و درس مبانی طراحی و معماری پیدا می کند.

هر قدر نقشه ها و مشخصات فنی و اجرایی ساختمان، در قالبی منظم، دقیق، گویا و کامل تنظیم و عرضه گردد اجرای ساختمان ساده تر، و کیفیت کار بالاتر خواهد بود. در این صورت بلاتکلیفی، سردرگمی، خطا و دوباره کاری استادکاران نیز به حداقل خواهد رسید و حداکثر بهره برداری از زمین، مصالح، امکانات و سرمایه گذاری جامعه به عمل خواهد آمد.

برای اطلاع از قیمت دیپلم معماری کلیک کنید.

انبوه نقشه ها و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای ساختمان، بر اساس  دو زبان «زبان ترسیم» و «زبان نوشتار» تهیه می شود. این دو زبان با هم سیستم واحدی را تشکیل می دهند:

الف) زبان نوشتار:

اگر چه زبان ترسیم اساسی ترین وسیله برای انتقال اطلاعات ساختمانی است امّا زبان نوشتار نیز بخش مهم سیستم انتقال اطلاعات در نقشه ها را بر عهده دارد. در واقع ترسیمات اجرایی، بدون یادداشت های فنّی، اندازه نویسی، عنوان، مشخصات مصالح و علایم اختصاری واقعا بی معنی می شوند. با استفاده ی درست از زبان نوشتارهم حجم نقشه ها کاهش می یابد مخصوصأ که استفاده از علایم و اختصارات به جای کلمات نیز کارایی سیستم را افزایش می دهد.

ب) زبان ترسیم:

ترسیم وسیله ای اساسی برای انتقال اطلاعات ساختمانی است؛ به طوری که گاه یک تصویر. در مراحل مختلف طراحی، ترسیم و اجرای ساختمان از انواع ترسیمات دو بعدی و سه بعدی استفاده می شود.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

انواع تصویر:

همانطور که می دانید زبان ترسیم شامل دو دسته از تصویر می شود؛ تصاویر دو بعدی و تصاویر سه بعدی که هر یک را شرح می دهیم.

تصاویر سه بعدی:

تصاویر سه بعدی بر دو نوعند، یا به صورت تصویر مرکزی و پرسپکتیو هستند و یا به صورت تصاویر موازی؛ در هر صورت این تصاویر مانند عکس، چند وجه جسم یا ساختمان را به نمایش می گذارند و چون شباهت زیادی به واقعیت دارند برای عموم مردم قابل درک هستند. تصاویر سه بعدی، در سطح وسیع، در ارایه ی نقشه های معماری و تهیه ی جزییات اجرایی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تصاویر دو بعدی :

تصاویر دو بعدی شامل تصویر قائم احجام بر روی صفحات تصویر موازی است.

تصاویر دو بعدی یک یک بدنه ها و برش های ساختمان را با تناسب واقعی و دقت زیاد، در تصاویر جدا از هم معرفی می کنند، ولی هیچ کدام از این تصاویر جدا از هم معرفی می کنند، ولی هیچ کدام از این تصاویر به تنهایی برای معرفی یک ساختمان کافی نیستند. بلکه این تصاویر فقط در ارتباط با هم می توانند نشانگر مشخصات کامل ساختمان باشند. به همین دلیل این تصاویر فقط برای افراد فنی قابل درک هستند و با توجه به سادگی و دقت زیادی که دارند کاربرد وسیعی در ترسیم نقشه های اجرایی می یابند.

کثرت و تنوع نقشه های اجرایی:

نقشه های اجرایی یک ساختمان کوچک را، که در طراحی آن از مصالح محدود و تکنیک های معنی استفاده شده است، شاید بشود در چند صفحه نقشه و تعدادی جزییات اجرایی و مشخصات فنی تنظیم و جهت اجرا آمده ننمود. امّا در مورد طراحی و اجرای یک مجموعه ی  ساختمانی بزرگ که کارکردهای متنوع دارد و از طرح پیچیده تری بر خوردار است. نیاز به هزاران برگ انوع نقشه  برای معماری، ساز، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات الکتریکی، محوطه سازی و... و مقدار زیادی اطلاعات هماهنگ شده می باشد.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم نقشه کشی (معماری) به صفحه دیپلم نقشه کشی مراجعه کنید.

702 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر