0

تاریخچه ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات تا به امروز

یکشنبه, 01 مرداد,1402
تاریخچه ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات تا به امروز
 

بشر از ابتدای خلقت تا به امروز با داده ها و اطلاعات مختلفی سرو کار داشته است.اولین داده های ثبت شده به وسیله انسان ها شامل تصاویری است که همیشه با انها روبه رو بوده انها را حافظه خود ثبت و نگهداری میکند و برای دسترسی به این اطلاعات تنها کافی است که انها را به خاطر بیاورد.می توان حدس زد اولین ابزاری های که بشر برای ثبت اطلاعات استفاده کرده دیوارها بوند پس از اینکه در ثبت و بازیابی اطلاعات روی دیوارها به مهارت رسیدن کم کم با مفهوم شمارش اشنا شد.چند انسان در اینجا زندگی می کنند؟ در این نزدیکی چند درخت وجود دارد؟ چند اسب ان طرف رودخانه درحال عبورند؟

اولین ابزار محاسباتی احتمالا انگشتان دست و پا بوده است .انسان های اولیه محاسبات عددی را با شباهت زیادی به انچه شما روی تخته سفید انجام می دهید روی دیوار غارها می دادند. اما شواهد نشان میدهد که انها از یک سری ابزار نیز برای ثبت اعداد بهره میگرفتند.

در نتیجه گذشت زمان افزایش هوش و مهارت انها و نیاز بیشتر انها به ذخیره سازی اطلاعات درک انها از فناوری نیز با کشف ابزارها بیشتر شد. نیاز به ذخیره سازی بازیابی اشتراک گذاری و استفاده از اطلاعات با حجم روز افزون میتواند یکی از دلایل به وجود امدن ریانه های امروزی و پایگاه های داده (DataBase) می باشد.

در دنیایی امروز نیز علاوه بر اینکه با حجم انبوهی از اطلاعات روبه رو هستیم در فاصله زمانی کوتاه مجموع دانش انسان ها چند برابر میشود. از طرفی مردم نگران محرمانه ماندن اطلاعات شخصی خود هستند. شرکت ها دائما در تلاش اند تا از داده هایشان در مقابل مجرمان سایبری محافظت کنند. دولت و کسب و کارها نسبت به جمع اوری داده ها دارای میل و رغبتی اشباع نشدنی هستند. به همین دلیل ضرورت استفاده از شیوه های خاص و به کارگیری ابزارهایی سازمان دهی و دسترس پذیر ساختن این اطلاعات برای مالک ان انها منجر به شکل گیری انواع مختلفی از ابزار ها از جمله پایگاه داده شده است.

وجود حجم انبوه داده ها و اطلاعات در همه زمینه ها نیاز به جستجو و استخراج اطلاعات جدید از انها را بیش از پیش پر رنگ تر ساخته است. به همین دلیل با استفاده از داده کاوی (Data Mining) که مبتنی برعلوم مختلفی شکل میگیرد و از ابزارها وامکانات مختلفی بهره می برد سعی میشود طی فرایندی از انبوه داده ها دانش استخراج کند و بانک اطلاعاتی از نیازهای اولیه ان که به شمار می رودند .

Image

وجود پایگاه داده های مختلف یکی از ضروریات زندگی روزمره در جامعه امروزی محسوب میشود. در طول روز بیشتر افراد با فعالیت های مختلفی درگیر هستند که منجر به ارتباط با پایگاه داده است. برای مثال مراجعه به بانک به منظور واریز وجه یا برداشت مبلغی از حساب رزرو هتل یا خرید بلیط هواپیما.

در واقع ایجاد پایگاه داده ها و فناوری آن تأثیر زیادی در افزایش استفاده از رایانه ها داشته است و در حوزه های خدمات صنعت کشاورزی و هنر نقش مهمی ایفا میکند. در قدیم هنرستان ها به دلیل استفاده نکردن از رایانه و پایگاه داده های مربوط و مناسب، با مشکلات زیادی روبه رو بودند و انجام کارها به کندی صورت میگرفت. برخی از این مشکلات عبارت اند از:

*وجود داده های تکراری (Redundancy)

در هنرستان معاونت اجرایی برای انجام کارهای خود به طور جداگ��نه اطلاعات هنرجویان را از   پرونده های آنها استخراج کرده در دفتری که برای این منظور در نظر گرفته است وارد میکند. معاون آموزشی نیز برای تهیه فهرستی از هنرجویان مجبور است به طور جداگانه به هر کلاس مراجعه کرده اطلاعات آنها را در دفتر خود یادداشت کند. هرکدام از هنرآموزان نیز باید وقتی را صرف تهیه فهرستی از هنرجویان کلاس خود کنند. در واقع این کار را می توان یکبار انجام داد و از ثبت اطلاعات به صورت چندگانه جلوگیری کرد.

Image

*وجود تداخل (conflict) یا مغادیر در داده ها

با توجه به اینکه معاون، معاون اجرایی، هنرآموزان و سایر عوامل هرکدام اطلاعات هنرجویان را به صورت مجزا تهیه و نگهداری میکنند، آیا میتوان تضمین کرد که این اطلاعات با یکدیگر یکسان است و هیچ مغایرتی ندارند؟ ممکن است نام خانوادگی هنرجویی دارای پسوند باشد و هنگامی که معاون برای تهیه و تکمیل اطلاعات هنرجویان به کلاس مراجعه میکند، این هنرجو نام خانوادگی خود را به طور کامل اطلاع نداده باشد، اما نام این هنرجو در فهرست معاونت اجرایی به طور کامل نوشته شده باشد. اکنون در اطلاعات ناهمسانی وجود خواهد داشت..

*دشواری در بروزرسانی (Update)

مدیری میخواهد کتابخانه ای در هنرستان راه اندازی کند. مسئول کتابخانه میخواهد فهرستی از نام و نام خانوادگی همه هنرجویان تهیه کند تا بتواند کتاب ها را امانت دهد. اما یک مشکلی دارد اینکه هر کدام ازعوامل هنرستان از جمله معاونان و هنراموزان اطلاعت را جداگانه تهیه و نگهداری میکنند

فرض کنید هنرجویی داریم به نام امیر محمد علوی تهرانی است اما پسوند نام خانوادگی این هنرجو از قلم افتاده است حال اگر بخواهیم نام خانوادگی این هنرجو رو بروزرسانی کنیم می بایست به تمامی عوامل مدرسه که فهرستی تهیه کرده اند اطلاع دهیم نام خانوادگی این هنرجو رو اصلاح کنند .

ممکن است پس از اطلاع رسانی شخصی فراموش کند این مورد را اصلاح کند

Image

*راهکار

با بهره گیری از پایگاه داده میتوان مدیریت داده ها را در هنرستان و برای همه نیازهای گفته شده، یکسان سازی کرد. این امر سبب خواهد شد تا هر یک از کارکنان هنرستان به اطلاعات صحیح و به روز دسترسی داشته باشند. زیرا هر فرد برای دریافت داده ها به منبع داده یکسانی مراجعه خواهد کرد. این سیستم ضمن داشتن کارایی بالا، از تداخل داده ها جلوگیری کرده، داده های تکراری را نیز حذف میکند.

Image
332 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر