• پرسپکتیو و ارایه نقشه های معماری

  • پرسپکتیو و ارایه نقشه های معماری

پرسپکتیو و ارایه نقشه های معماری

نقشه های فاز یک اصولأ برای بیان ویژگی های پروژه، نمایش چگونگی ساختمان، نحوه ی تنظیم فضاها و تناسبات آن ها، کیفیت نماها و حجم ساختمان به کار می رود.در واقع از طریق ترسیمات از نقشه کیفیات و کارایی طرح به طور دقیق ارزیابی می شود. بنابراین نمایش و راندوی پلان ها و نماها و استفاده ی مناسب از رنگ، سایه و پرسپکتیو برای معرفی طرح، به ویژه به افراد غیر فنی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ترسیم خوب، ارایه ی دقیق و زیبای طرح و در صورت امکان ساخت ماکت علاوه بر این که در تصمیم گیری کارفرما مؤثر است، به طراح کمک می کند تا بتواند کمبود های احتمالی طرح خود را تشخیص دهد و به رفع آنها اقدام کند. از این جهت سرنوشت هر طرحی به نحوه ی ترسیم و نمایش آن بستگی تام پیدا می کند.

انواع تصویر:

تصویر سه نوع است: قائم، مایل ومرکزی.

مرکز تصویر:

نقاط مختلف جسم به یک نفطه ی مفروض به نام مرکز تصویر وصل می کنیم تا صفحه ی تصویر را قطع کند و تصویر مرکزی جسم بر روی صفحه ی تصویر به دست آید.

تصویر مایل:

از نقاط مختلف جسم خطوطی به موازات یک امتداد مفروض رسم می کنیم تا صفحه ی تصویر را قطع کند و تصویر مایل جسم در روی صفحه ی تصویر به دست آید.

تصویر قائم:

از نقاط مختلف جسم بر صفحه ی تصویر عمود می کنیم تا تصویر قائم جسم در روی صفحه ی تصویر به دست  آید.

پرسپکتیو:

پرسپکتیو یعنی ترسیم اشیاء وساختمان ها آن طورکه دیده می شوند.

پرسپکتیو واقع نماترین تصاویر را از اجسام و ساختمان ها نشان می دهد و شیوه ی کار آمدی است که از آن برای نمایش و تجزیه و تحلیل اشیا یا ساختمان های اطراف خود استفاده می کنیم.

ما  به طور روزمرّه اشیا و ساختمان های پیرامون خود را از جهات و زاوایای مختلف به صورت سه بعدی مشاهدات و تصورات خود به دیگران می توانیم پرسپکتیو اشیا و ساختمان ها را با تمام جزییات، رنگ و سایه روشن، ترسیم و معرفی نماییم.

جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

عناصر اصلی در پرسپکتیو:

همانطور که در شکل مشاهده می کنید، هر نقطه از جسم با یک شعای نورانی (شعای دید) به چشم بیننده وصل می گردد. هر کدام از شعاع های دید، صفحه ی تصویر را نقطه ای قطع می کنند، که تصویر و یا پرسپکتیو نقطه ی واقعی است. خطوط، زاویا و سایه روشن های جسم، از دید بیننده، مانند خطوط و زاویای پرسپکتیو آن در روی صفحه ی تصویر هستند. در پرسپکتیو سایه در واقع مشابه سایه های جسم واقعی میباشد و با اصول ساده ای رسم می شود. برای کسب مهارت در ترسیم فقط کمی دقت و تمرین لازم است.

صفحه ی شفاف فرضی است که بر محور دید ناظر عمود است و  تصویر نقاط جسم بر روی آن واقع می شوند.

خط افق:

خطی است افقی که از چشم ناظر عبور می کند. این خط به موازات خط زمینی ترسیم می شود.

مخروط ( میدان) دید و عناصر پرسپکتیو

ما جهان پیرامون خود را در محدوده ی مخروطی مشاهده می کنیم که در حول محور دید ما با زاویه 60 درجه شکل می گیرد. با حرکت چشم ها، امتداد محور دید و محدوده ی مخروط میدان دید ما هم تغییر جهت می یابد.

جسم ممکن است نسبت به صفحه ی تصویر در جهت های متفاوت قرار گیرد. زاویه ای که سطوح و یال های جسم با صفحه ی تصویر می سازد، مشخص می کند که کدام وجه از جسم در معرض دید ناظر قرار می گیرد.

پرسپکتیو ممکن است نقطه ای، دو نقطه ای و یا سه نقطه ای باشد.

اگر ما یک مکعب را عمود بر یکی از وجوه آن نگاه کنیم، یعنی اگر وجوه آن با صفحه ی تصویری موازی باشد، در این صورت، دو دسته از خطوط جسم با صفحه ی تصویر موازی خواهد بود و لذا نقطه ی گریز ندارند. این خطوط در پرسپکتیو نیز به صورت قائم و افقی رسم می شوند و آن دسته از خطوط که با محور دید ناظر موازی بوده و بر صفحه ی تصویر عمود هستند یک نقطه ی گریز دارند که بر نقطه ی دید ناظر در روی خط افق منطبق است.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم نقشه کشی (معماری) به صفحه دیپلم نقشه کشی مراجعه کنید.

0
0

akbar

سلام بسیار مفید


0
0

مشاور آموزشی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما، ممنونیم از نظر خوبتان

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر