• طرح و ترسیم پلان موقعیت و بام

  • طرح و ترسیم پلان موقعیت و بام

ترسیم پلان بام:

پلان بام به صورت یک نقشه ی مستقل و گاه به همراه پلان موقعیت ساختمان ترسیم می شود. انتخاب مصالح ،طراحی نوع سقف، بسیار قبل از ترسیم پلان بام به همراه طرح پلان، نماها و مقاطع صورت می گیرد. زیرا پوشش بام علاوه بر این که به مصالح، نوع سازه ی ساختمان و شرایط اقلیمی وابسته است، تأثیری تعیین کننده نیز در نما و حجم بیرونی ساختمان و کیفیت فضاهای داخلی دارد.

ترسیم پلان بام برای تکمیل اطلاعات اجرایی این قسمت از ساختمان لازم است. برای ترسیم پلان بام ساختمان، یک نقشه کش باید با انواع سقف ها، تنوع شیب های مورد استفاده، اشکال متداول (انواع شیبدار، مسطح، طاقی و...) مصالح و روش ساخت آن ها آشنا باشد.

پلان بام معمولأ شکل، اندازه، تقسیمات، ارتفاع و مصالح مورد اسفاده در سقف را نشان داده، جمع آوری و دفع آب باران، تعداد و موقعیت آبروها را مشخص می نماید. محل داکت های تهویه و دودکش ها، نور گیرهای سقفی و موقعیت خرپشته نیز در نقشه های بام نشان داده می شوند. در صورت وجود تجهیزات، از قبیل کولر، دستگاه هواساز منبع انبساط و... محل آن ها نیز باید مشخص شده باشد. مشخصات فنّی تجهیزات در نقشه های تأسیساتی مکانیکی ساختمان نوشته می شود.

پلان بام معمولأ در مقیاسی برابر یا کوچک تر از مقیاس پلان های طبقه ترسیم می شود. میزان شیب در بام های مسطح از 3 تا1/5 درصد و در بام های شیبدار 10 درجه بسته به نوع مصالح، شرایط اقلیمی و نوع سازه ی معماری ساحتمان متفاوت است.

در سقف های مسطح که معمولا در مناطق با میزان بارندگی متوسط و کم اجرا می شود برای هر 50 تا 90 متر مربع بام یک آبرو در نظر می گیرند. موقییت آبروها در پلان بام با یک دایره ی  کوچک نمایش داده شده و از محور دایره اندازه گذاری می شود. محل های کف شورها و مسیر حرکت لوله های آب باران باید به نحوی انتخاب شوند که در معرض یخ زدگی قرار نگیرند. باید دقت نموده تا حرکت لوله های آب باران در حدّ امکان مستقیم و قائم باشد تا لطمه ای به نما یا کیفیت فضا های داخلی نزند.

محل رد شدن لوله های آب باران و فاضلاب در پلان های اجرایی نشان داده می شود. مشخصات دقیق شبکه ی لوله های جمع آوری و هدایت آب باران در نقشه های تأسیسات مکانیکی نوشته می شود.

ترسیم پلان موقعیت :

آیا می دانید پلان موقعیت چیست و چه نوع اطلاعاتی را در بر می گیرد و چگونه رسم می شود؟

پلان موقعیت برای نشان دادن ضروری ترین اطلاعات در مورد زمین، عوارض مصنوعی و ساختمان های موجود و فضاهای بین ساختمان ها به کار می آید. پلان موقعیت می تواند برحسب نیاز شامل پنج دسته اطلاعات باشد که در قالب یک یا چند نقشه ی متمایز ترسیم می شوند. این پنج دسته اطلاعات عبارت اند از:

  1. اطلاعات نقشه برداری plat plans
  2. اطلاعات مربوط به قطعه بندی و کاربری اراضی plat plans
  3. اطلاعات جانمایی ساختمان ها در زمین (سایت) plot plans
  4. اطلاعات نحوه ی بام سازی وشیب بندی بام roof plans
  5. اطلاعات محوطه سازی land scape plans
جهت اخذ دیپلم رسمی می توانید از مهارت های این رشته استفاده کنید.

اطلاعات نقشه برداری:

در پلان های نقشه برداری شکل و اندازه ی دقیق زمین، ارتفاعات و عوارض موجود نشان داده می شود. طول هر کدام از اضلاع زمین، موقعیت درختان موجود، تراز ارتفاعی گوشه های زمین، تراز ارتفاعی داخل محوطه، موقعیت چشمه ها و رودخانه معین شده و موقعیت جاده ها و خیابان ها، خطوط حرکت تأسیسات زیربنایی شهر (آب، برق،گاز و...) نشان داده می شوند. شماره ی پلاک ثبتی زمین، نام مالک، عنوان زمین یا نام مالک زمین های مجاور نیز به اطلاعات فوق اضافه می شود و در ترسیم هر مرحله مطابق شکل فوق از نشانه ها و خطوط استاندارد استفاده می شود.

اطلاعات قطعه بندی و کاربری اراضی:

این پلان، قطعه بندی و نوع استفاده از زمین های یک منطقه از شهر را نشان می دهد. این نقشه شامل اطلاعاتی در مورد طرح راه ها و شبکه های ارتباطی، توزیع زمین های مسکونی، آموزشی، صنعتی و ... می باشد. در این نقشه مختصات جغرافیایی، شکل، اندازه و تراز ارتفاعی قطعات نشان داده می شوند. برای تمایز قطعات مختلف، زمین های موجود شماره گذاری می شوند.

اطلاعات استقرار و جانمایی ساختمان ها:

موقعیت و ابعاد کلی همه ی ساختمان های واقع در زمین را نشان می دهد. موقعیت و اندازه ی مسیرهای سواره، حیاط ها، حیاط خلوت ها، خطوط منحنی میزان و جهت شمال و ... در آن نمایش داده می شوند.

جداره های بیرونی ساختمان با خطوط ضخیم ترسیم می شوند و محدوده ی ساختمان با هاشور مشخص می گردد، در همکف نشان داده می شود.( حیاط خلوت ها و فضاهای خالی هاشور نمی خورند.)

دیگر ساختمان های موجود در زمین ترسیم شده، نسبت به ساختمان مورد نظر اندازه گذاری می شوند. فاصله ی همه ی ساختمان ها نسبت به هم و نسبت به محدوده ی زمین باید نوشته شوند.

میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت اخذ دیپلم نقشه کشی (معماری) به صفحه دیپلم نقشه کشی مراجعه کنید.

1
0

سعیده راضی

طبق معمول عالی


0
0

مشاور آموزشی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما، ممنونیم از نظر خوبتان

نوشتن یک نظر

در این فرم اطلاعات شما را ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم نظرات شما را ثبت کنیم. برای مشاهده قوانین به صفحات حریم خصوصی و شرایط استفاده مراجعه کنید
افزودن نظر